Hij kan en mag dus met autoriteit spreken over het onderhandelen in andere culturen. Een discipline die hij ook leerde als gijzelaar in Colombia, een ervaring die de reguliere onderhandelaar in den vreemde (gelukkig) ontbeert.
Meertens structureert het boek in belangrijke mate naar de cultuurdimensies van Hofstede. Een begrijpelijke keuze gezien zijn verbondenheid met het Hofstede Centre en het belang van diens werken. Geen negatief woord dan ook over de onderzoeken, analyses, conclusies en inzichten van Hofstede, maar er zijn internationaal meer auteurs in dit vakgebied met een andere aanvliegroute. Die naast elkaar gezet met het commentaar van een deskundige als Meertens zou de lezer nog meer inzichten hebben gegeven dan het verhaal Hofstede opgeschreven door iemand anders.
Hier wringt namelijk een beetje de schoen voor de recensent. Wie goed bekend is met de werken van Hofstede worstelt zich toch een beetje door het boek heen op zoek naar iets nieuws. Voor wie de boeken van Hofstede onbekend terrein is biedt Do we have a deal diens inzichten op een prettiger leesbare manier dan dat Hofstede dat zelf heeft gedaan. Voor de goede orde, er is op geen enkele wijze sprake van plagiaat door Meertens. Hofstede heeft zijn medewerking aan het boek verleend en het is overduidelijk dat Meertens zijn inzichten als rode draad gebruikt en niet louter overschrijft.
Een meestal vergeten thema rond dit onderwerp, maar door Meertens buitengewoon goed beschreven, is de spiegel. Het boek begint met een beschrijving van onszelf, de Nederlander. Cruciaal voor een goed begrip van andere culturen.
De auteur ondersteunt de theoretische beschouwingen met eigen ervaringen. Dit zijn heel interessante passages. Wat mij betreft hadden er daar veel meer van opgevoerd mogen worden en wat diepgaander geanalyseerd. Het kan Meertens niet aan materiaal ontbreken.
Vergeet niet de allerlaatste pagina, daar staat een link naar de landengids die gratis is te downloaden. Een heel overzichtelijke PDF van 70 pagina’s waarin landen en cultuurprofielen gekoppeld worden. Waarom is dit niet integraal onderdeel van het boek? In alle eerlijkheid zijn de hierin gebruikte modellen / figuren duidelijker dan sommige uit het boek.
Al met al is Do we have a deal een aanrader voor iedereen die internationaal onderneemt.
Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.
Over Rob van Nes
Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.