Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De disruptieparadox - Charmant en lezenswaardig

Over het laatste boek van Menno Lanting zijn binnen een mum van tijd al twintig recensies verschenen. Op zich al disruptief, die recensies hier herhalen heeft geen zin.

Jaap Peters | 30 augustus 2017 | 2-3 minuten leestijd

Laat ik me beperken tot de dingen die in ieder geval nog niet zijn gezegd zoals: disruptie heeft niets met vrouwen. Er komt geen vrouw in het boek voor. Het is verder ook een irritant boek om te lezen voor ‘echte’ mannen: je denkt de hele tijd: was ik maar zo slim, waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht? Zo moeilijk is het toch allemaal niet?

Vraag is dan ook, … voor wie is dit boek eigenlijk geschreven? De echte slimmeriken (mannen) zitten duidelijk bij: Amazon, Google, Microsoft, Apple, Zappos, Alibab, Uber, Airbnb, Spotify, Facebook, WhatsApp, Netflix, Silvercar (mannen, ga eens kijken), Best Buy, TomTom … toch wel bij de grote bedrijven met veel geld, … heel veel geld. Maar het boek zit toch ook vol met vele prachtige kleine voorbeeldjes (de omgang met toeleveranciers of de ontvangst van klanten) die buitengewoon disruptief zijn, maar eigenlijk geen geld kosten. Disruptie hangt niet per definitie samen met slimme toepassingen van informatietechnologie. Het boek heet ook niet voor niets de disruptie paradox. Start-ups zijn lang niet zo sexy en succesvol als we denken, grote organisaties zijn een stuk minder bureaucratisch als we denken. Kijk naar de metamorfose van ons eigen Philips. Desalniettemin een kloek vijf stappenplan voor iedere lezer, die net als ik droomt van een briljant disruptief idee (de echte vernieuwing). De verhalen die Menno opduikelt geven goed weer hoe de realiteit in elkaar zit: gewoon beginnen en achteraf het genie erin naaien, wellicht op basis van een klant met een praktisch probleem wat hij/zij bewust of zelfs onbewust opgelost wil zien.

Waarom het boek ook aanbevelingswaard is om te lezen, is om je gedachten eens te laten gaan over de gevolgen van al die disruptie die de grote jongens veroorzaken. Dit boek gaat natuurlijk over ‘de helden’, maar niet over de potentiële verliezers. Menno gaat daar overigens op een enkele bladzijde wel heel even op in: zelfrijdende auto’s? Wat betekent dat voor verzekeringsbedrijven, schadeherstelbedrijven, juristen en bijvoorbeeld autorijscholen? Het is toch wel interessant om vanuit dat perspectief dit boek nog eens te lezen: als de ‘big boys’ allemaal doen wat Menno hier beschrijft, wat blijft er dan voor mij over en hoe wendbaar is mijn winkeltje dan?

Charmant is dat Menno ook vertelt over zijn eigen ondernemerservaringen met Dressmarkt en Darapro, … je moet ook gewoon geluk hebben. Kortom weer een prima boek: lezenswaardig, makkelijk te lezen, vlot geschreven, de highlights nog even na afloop van ieder hoofdstuk puntsgewijs neergezet en voldoende paradoxaal om de regie bij de lezer zelf te laten, … die kent immers zijn eigen situatie het best. Blijft natuurlijk wel de vraag hoe het komt dat vrouwen in dit boek – of bij disruptie – geen enkele rol van betekenis spelen?

NB: zelf heb ik de ebook-versie gelezen. Die geeft steeds onderaan de rechterpagina weer hoeveel pagina’s ik nog te gaan heb voordat het hoofdstuk uit is. Grappig!

Drs. Jaap Peters is directeur van DeLimes | organisatieontwikkeling in Zwammerdam en is auteur van onder andere Intensieve Menshouderij. Hij is mede-oprichter van www.organisatieactivist.nl en Slow Management.

Over Jaap Peters
Jaap Peters (bedrijfskundige) is auteur van de bestseller Intensieve menshouderij, veelgevraagd spreker over Rijnlands organiseren en organisatie-activist bij DeLimes organisatieontwikkeling. Hij is initiatiefnemer en medeoprichter van het kwartaalmagazine Slow Management.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden