Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De nieuwe baas

Soms valt het niet mee om een boek te lezen en in dit geval was dat het boek: De nieuwe baas van Niklas Luhmann. Ongetwijfeld van hoog wetenschappelijk niveau, maar niet om door te komen!

Dick Bos | 11 september 2017 | 1-2 minuten leestijd

In het boek De nieuwe baas van de Duitse socioloog Niklas Luhmann wordt de relatie tussen leidinggevenden en ondergeschikten onder de loep genomen. De auteur beschrijft in het boek waar deze als knellend kan worden ervaren.

De eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik vreselijk veel moeite moest doen om het boek te lezen. Het leek wel een aan een schakeling van stellingen en als je dan ook nog eens zinnen van negen regels of meer nodig hebt om iets duidelijk te maken dan ben ik weg.

Aan het begin van het boek wordt ook niet de moeite genomen om een lezer mee te nemen, in te leiden, in het boek. Je hebt geen idee waar het boek over gaat en eventueel voor wie het is bedoeld. Op pagina 83 van de ongeveer 110 bladzijden komt de aap uit de mouw. Blijkbaar is het boek uitgegeven naar aanleiding van een lezing van Niklas Luhmann. Het boek is dus de op schrift gestelde lezing.

Dit boek is duidelijk niet mijn ‘piece of cake’ en er is dan ook niets blijven hangen van wat ik heb mogen lezen. Ik houd het er maar op dat de inhoud van dit boek niet raakt aan mijn interessegebieden. Hopelijk dat vakgenoten van de heer Luhmann er veel meer aan hebben.

Tja, jammer dus dat je van te voren niet weet waarom dit boek is verschenen. De schrijfstijl is academisch en zal, naar verwachting, niet iedereen aanspreken.

Over Dick Bos

Dick Bos (1958) studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is nu werkzaam bij Rijkswaterstaat.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden