We zijn nu acht jaar verder en de behoefte aan waardensturing is alleen maar sterker geworden. Een tweede vervolgboek diende zich aan: Vind je waarom. Stond in het eerste boek de bewustwording van de Waarom-vraag centraal, in dit boek gaat het om de bepaling van de Waarom-vraag en de vraag op welke wijze de Waarom-vraag kan worden uitgewerkt.
Het boek is geschreven door twee van Sineks naaste medewerkers, David Mead en Peter Docker, beide werkzaam in de Start With Why-beweging en inmiddels een instituut met groeiende bekendheid. Zij nemen ons op prettige en ontspannen wijze mee in de zoektocht naar de Why van individu en organisatie(onderdeel). Het is, zoals Sinek in het voorwoord zelf schrijft, een praktische gids om de Why te ontdekken, deze woorden te geven en uit te werken naar hoe je de bedoeling kan vertalen naar waarden, gedrag, instrumenten. Doel van het boek is niet alleen om de immer zwevende Why handen en voeten te geven, maar ook om een beweging op gang te brengen, om mensen ‘mee te krijgen’ in de bepaling en uitwerking van de Why van henzelf en van de organisatie waar zij deel van uitmaken. De auteurs zien zichzelf als pioniers om anderen te helpen bij de oversteek naar de nieuwe tijd door de Why-vraag stelselmatig op te werpen en de betekenis ervan door te vertalen naar de waardencreatie voor de klanten en cliënten.
De opbouw van het boek is logisch en begint met het te laten zien hoe lastig het is om door te dringen tot onze Why. Waardoor worden we gedreven, wat geeft ons voldoening? Vaak blijven we steken in woorden over wat we doen en welke functie we bekleden. Ons eigen verhaal dat teruggrijpt op onze oorsprong, onze ervaringen in het verleden en onze gevoelens, is buiten beeld geraakt. Juist dat betekent dat we minder voldoening putten uit ons werk en dat het succes op organisatieniveau ook achterblijft. De auteurs laten zien dat het verzamelen van verhalen en het vervolgens identificeren van thema’s in die verhalen leidt tot een kernachtige persoonlijke mission statement. Daarin staat aangegeven wat wij aan het leven van anderen bijdragen en welke impact dat op die anderen heeft. Het praktische karakter van het boek wordt geïllustreerd door de beschrijving hoe je als mens/organisatie met medewerking van anderen kunt komen tot een (voorlopige) waarom. Daarbij is de rol van een facilitator/partner onontbeerlijk en de auteurs laten zien hoe deze op slimme en respectvolle wijze onze verhalen kan vertalen richting Why-statement.
Wat voor een persoonlijke zoektocht geldt, geldt ook voor het opsporen van de Why binnen een organisatie of, wat de auteurs een ‘stam’ noemen: ‘elke willekeurige groep mensen die zich verenigd heeft rond een gemeenschappelijke serie waarden en overtuigingen’. Een zorgvuldige voorbereiding met de facilitator qua uitnodigingen, tijdsbestek, juiste setting en ruimtelijke inrichting vormen de condities voor een gezamenlijke ontdekkingstocht. In het boek wordt ruimschoots aandacht besteed aan de tips voor de facilitator om het proces succesvol te laten verlopen. Daar hoort ook de vertaling bij van onze Waarom, de drijvende kracht van alles wat we doen, naar ons Hoe, ‘de acties die we nemen om ons Waarom tot leven te brengen als we op ons best zijn’. In feite is je Hoe de realisatiekracht van je Waarom: wat is er nodig om je Waarom met overtuiging te realiseren? Ook hier gaat het boek uitgebreid op in en laat zien dat belangrijke thema’s gecomprimeerd kunnen worden tot een korte lijst van actief gemaakte waarden, die zich vervolgens weer laten vertalen in Wat (producten, diensten). Het boek eindigt met een oproep om stelling te nemen door het Waarom (wie je bent en waarvoor je staat) te delen, om vervolgens anderen ook eigenaar te laten worden van het Waarom en het gedachtengoed levend te houden. Ook bij dit proces is de rol van de facilitator essentieel en deze wordt geholpen door een aantal tips.
Het boek is interessant voor mensen en organisaties die ‘in transitie zijn’, die op zoek zijn naar een overtuigend en gedeeld statement over hun ondeelbare bestaan, maar nog niet precies weten hoe zij het (collectieve) bewustzijn van zichzelf en de organisatie kunnen stimuleren en activeren. De vele tips die het boek bevat, maar ook de vele vragen die bij deelnemers aan het veranderingsproces in soortgelijke situaties leven, kunnen helpen om uiteindelijk met voldoening die toegevoegde waarde te leveren waaraan behoefte bestaat. Vind je waarom is ook nuttig voor de voorlopers in en faciliteerders van organisaties, omdat de rol van deze veranderaars en partners breed wordt uitgemeten en voorzien van praktische, uitgeteste tips.
Over Paul Misdorp
Paul Misdorp is Directeur van VinNDT (Veranderen in Nieuw Denken Toepassen) en kennispartner van Zeelenberg, adviseurs voor Mens en Organisatie en van House of Coherence.