Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Alles = verkopen - 'Het werkt!'

Dit is volgens mij weer een boek waar de wereld al een poosje op zat te wachten. Alles = verkopen, Zo maak je van jezelf een Top Of Mind verkoper, geschreven door Jan Bloemhof had van mij best eerder in mijn handen mogen komen.

Fred Rutgers | 21 november 2017 | 3-4 minuten leestijd

Voor de gemiddelde Calvinistische Nederlander zal het boek, zeker in de eerste helft ervan wel even schrikken, of op zijn minst wennen zijn. Bloemhof gaat er vanaf de eerste bladzijde flink op los om jou als verkoper eerst eens in de juiste mindset te krijgen. En ondanks dat je dan even het gevoel krijgt; ‘Tsjakka, die gaat erop en erover’ moet je gewoon even doorlezen. Wat je ook doet en hoe je er in het begin ook over denkt, leg dit boek niet weg voordat je het helemaal gelezen hebt. Echt even doorzetten loont dit keer!

Ja, het voelt even als een Amerikaanse aanpak, en het is ook niet zomaar dat Bloemhof zich heeft laten inspireren door de beste autoverkoper ooit, Lee Iacocca. Maar daarom is het niet minder waar wat Bloemhof schrijft. Als jij niet in jezelf gelooft, hoe moet een klant dan in jou gaan geloven?

Probeer jij maar eens in een slappe houding positief en overtuigend over te komen. Aan de andere kant, als jij vol energie staat in een krachtige houding met een rechte rug, je schouders naar achteren en je kin omhoog gaat het je simpel niet lukken om negativiteit en twijfel uit te stralen.

Bloemhof heeft het in dit boek ook over je interne baas en je interne knecht die ieder voor zich ook een belangrijke rol spelen in jouw succes. Als jou knecht er geen zin in heeft omdat hij niet op de juiste manier is geïnstrueerd en gemotiveerd, en als jouw baas het telkens verkeerd aanpakt, dan gaat het niet lukken. Maar als jouw knecht snapt wat jij van het verwacht, dan gaat hij braaf keihard voor je aan het werk. Hoe dat precies zit lees je ook in de eerste helft van dit boek. Maar, geloof mij, het werkt!

In de tweede helft van het boek geeft de auteur je eindeloze hoeveelheden echt goede tips om slimmer en effectiever te verkopen. Hoe lees je het non-verbale gedrag van jouw klant? Hoe pak je het slimmer aan dan je tot nog toe deed? Het toverwoord is ‘vragen’. Vragen is bijna altijd beter dan praten. Zolang jij aan het woord bent leer je helemaal niets. Maar door vragen te stellen en goed te luisteren kun je heel veel leren. Over jezelf, maar ook over de klant en wat hij wil kopen.

Super succesvolle Top Of Mind verkopers zijn geen supermensen en het sprookje dat Top Of Mind verkopers alleen geboren kunnen worden en niet gemaakt is ook niet waar. Top Of Mind verkopers zijn net als jij en ik gewone mensen die zich alleen een aantal handige gewoonten hebben aangeleerd. Bovendien hebben deze Top Of Mind verkopers de juiste mindset en hebben ze geleerd dat winnaars maar een klein beetje beter hoeven te zijn dan de nummer twee. Om telkens weer de deal te pakken hoef je maar ietsje beter te zijn dan je concurrent of die andere verkoper. Maar in dit boek lees je ook hoe Bloemhof uitlegt dat je wel voortdurend scherp moet blijven. Hij verkocht heel erg veel totdat hij dacht dat hij de beste was en zijn motivatie verslapte, zijn verkoopresultaten lieten vrijwel direct een daling zien. Verkopen is een vak, een mooi vak en ook een belangrijk vak, want zonder verkopen, geen omzet en zonder omzet kan geen enkel bedrijf bestaan. Wil jij bouwen aan jouw bedrijf en met meer plezier meer verkopen? Koop dan direct dit boek en lees het niet één, maar twee keer! Ik ga het zeker ook door een paar van mijn klanten laten lezen. Dank Jan Bloemhof voor het schrijven van Alles = verkopen.

Over Fred Rutgers

Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden