Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Business Modellen voor Teams - 'Zeer prettig leesbaar'

Het zogenaamde ‘canvas-model’ dat voor het eerst werd gepubliceerd in het boek Business Model Generatie, bleek niet alleen geschikt te zijn om op organisatieniveau mee te werken maar ook op individueel niveau en nu dus ook op teamniveau.

Peter de Roode | 16 januari 2018 | 3-4 minuten leestijd

Het boek is gebaseerd op praktische tools, laat de praktijk aan het woord en kent een aantrekkelijke lay-out. De auteurs huldigen de opvatting in dit boek dat wanneer je een team sterker wilt maken, je aandacht zal moeten besteden aan het individu. Een simpele doch doeltreffende gedachte. De kern van het boek bestaat uit drie hoofdstukken: ‘Begin met ik’, ‘Ik afstemmen op wij’ en ‘Wij afstemmen op wij’. Door het boek heen zal de lezer de fasen van Covey uit diens beststeller ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ herkennen: afhankelijk – onafhankelijk – wederzijds onafhankelijk (de auteurs spreken in het laatste geval van ‘interdependent’).

De instrumenten die zij aanbieden zijn interessant, hoewel het soms niet duidelijk is op welke bronnen een en ander is gebaseerd. Neem het voorbeeld ‘Begin met ik’. Bij dit onderwerp pleiten de auteurs ervoor om de intrinsieke motivatie van de medewerker aan de orde te stellen. Ze geven belangrijke onderdelen: doel autonomie – verbondenheid- meesterschap (competentie). Mijn punt is dat ze hier in feite ‘The self determination theory’ van Deci en Ryan beschrijven zonder dat daarnaar verwezen wordt. 

Een belangrijke plaats binnen het team neemt ‘de rol’ in. Die plaatsen de auteurs tegenover de functie, waarin alles vaststaat en er – zwart gezien – niet nagedacht hoeft te worden maar vooral ‘uitgevoerd’. Clarke c.s. pleiten voor zelfsturing door teamleden bewust te laten worden van hun rollen in het team. De voorbeelden die ze geven zijn duidelijk ondersteund met goed visueel materiaal. Soms is het wel eens moeilijk om je als lezer te kunnen verdiepen in al die andere bedrijven die in een of twee bladzijden worden toegelicht en waarvan je dan ‘getrakteerd’ wordt op het canvas model. Maar toch mogen deze voorbeelden niet ontbreken, ze geven goed weer hoe de praktijk met deze materie omgaat.

Waar de auteurs aan voorbij lijken te gaan, is in het geval dat teams niet goed draaien en er ‘veel gedoe’ is binnen een team en iedereen zich terugtrekt in zijn eigen zone. Weliswaar bieden de auteurs een instrument aan om de combinatie stijl (vrij vertaald: sociaal intelligent) en vaardigheid bij elkaar te brengen. Maar daarmee wordt bovenstaand gedoe niet opgelost. Aspecten als slechte sfeer, angst, politieke spelletjes komen nauwelijks aan bod omdat het boek daar een te rationele insteek voor heeft.

Daarentegen is het zowel knap als origineel om de overbekende ‘gouden cirkel’ van Simon Sinek terug te brengen naar individueel niveau en vervolgens een link aan te brengen naar teamniveau.

Al met al is Business Modellen voor Teams een zeer prettig leesbaar boek dat gericht is op de praktische begeleider van teams die zich niet zo druk maakt wat er allemaal onder de (theoretische) motorkap speelt. Ik spreek de wens uit dat de auteurs zich nu gaan buigen over het onvermijdelijke vervolg, te weten: Hoe te schakelen tussen organisatie; team en individueel niveau?

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggen, Werkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boom schreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's. 

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden