The future of shopping geeft antwoord op de vraag hoe het koopgedrag zich ontwikkelt in de context van de technologische ontwikkelingen en welke mogelijkheden dit zal gaan bieden. De rol van retailer komt wel ter sprake maar het is zeker geen leidraad voor de toekomstige retailer; daarvoor is de inhoud meer ingestoken op het shopgedrag. Het boek bevat zeker voldoende inzichten hoe het retail-landschap zich verder zal ontwikkelen.
De auteurs wilden volgens mij zo volledig mogelijk zijn, daardoor heeft het boek een lange aanloop. Vanuit een stukje historie gaat men over op de demografische verschuivingen om dan de toekomst van de technologie te behandelen. Je bent dan al halverwege het boek. Dit had voor mij best compacter gemogen. De tweede helft van het boek gaat over belevingen en retail, waarbij de toekomst van de supermarkt meer dan voldoende aandacht krijgt. Indien je dit boek combineert met het nieuwe boek van Steven van Belleghems Customers, the day after tomorrow heb je een mooi totaalbeeld over wat ons als marketeers op het gebied van shopgedrag te wachten staat.
Voor mij is het boek een aanrader voor iedereen die zich met consumentengedrag in de retail bezighoudt. Na het lezen heb je aardig door wat de toekomst van shopping ons gaat brengen.
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.