Issues zijn maatschappelijke thema’s die beroeren, verbinden en om actie vragen. Het gaat bij issues om onderwerpen zoals als milieu, voedselveiligheid en dierenwelzijn. Door de huidige media neemt de transparantie steeds meer toe. Problemen die bij een bedrijf of in de supply chain spelen kunnen niet zonder meer onder de mat worden geveegd.
Helaas komen de meeste organisaties pas in actie wanneer er een crisis uitbreekt en het leed al geleden is. Anders dan bij een incident is er bij een issue meestal geen acute dreiging voor de organisatie. De urgentie voor de toekomst wordt echter wel degelijk gevoeld en bouwt zich langzaam op. Niet adequaat inspelen op onderwerpen die bij de geëngageerde burger leven kan op den duur grote reputatieschade opleveren. Zo hebben de slechte werkcondities bij cacaoboeren reputatieschade opgeleverd bij grote cacaoproducenten en heeft ‘Tony Chocolonely’ als slavenvrij merk de werkcondities op cacaoplantages verbeterd en in korte tijd een goede marktpositie veroverd als maatschappelijk verantwoorde chocoladefabrikant.
Issues kunnen door een bedrijf gezien worden als een kans om zich sterker te positioneren. De mate waarin een organisatie alert is op wat er buiten de eigen organisatie gebeurt, is bepalend voor de positieve reputatie en het succes van de organisatie. Met goed uitgevoerd beleid en de juiste strategische afwegingen kunnen de bedrijven zich met Issuedenken goed voorbereiden op een goede toekomst. Bedrijven kunnen met issuemanagement laten zien waar zij voor staan. Issuemanagement is een belangrijk thema voor het leiderschap in een organisatie.
De auteurs beschrijven in hun boek stapsgewijs de beste manier waarop organisaties een issue doelbewust kunnen inzetten om maatschappelijk impact te maken. Het is niet iets wat men alleen aan de afdeling communicatie kan overlaten. Het vraagt om een multidisciplinaire stapsgewijze aanpak waar management en specialisten projectmatig betrokken dienen te worden. Het boek Issuedenken is actueel en bevat veel interessante voorbeelden. Zoals je van communicatie specialisten mag verwachten is het ook goed geschreven, leerzaam en prettig om te lezen.
Over Han van der Pool
Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.