De inleiding belooft al dat er meer mogelijk is dan je als ondernemer denkt. De eerste pagina’s zetten me op scherp met aansprekende termen als: gezamenlijke ambities, mouwen opstropen, maar vooral ook door overzicht meer inzicht. Het uitgangspunt in ‘Maandagmorgen staat alles op z’n kop’ van auteur Edward Nagel is dat groei van je bedrijf mogelijk wordt gemaakt door het versterken van je marktkracht.
Wat is marktkracht?
Dit boek gaat niet over de ondernemer of het ondernemerschap zelf, maar over de markt naar de ondernemer toe. De markt is het uitgangspunt en je kijkt dus van buiten naar binnen. Naar de concurrentie, de kansen en ontwikkelingen in de markt. Door dit goed in beeld te brengen en te blijven monitoren wordt de kans op het bereiken van je doel vergroot.
Overzicht en inzicht
In eerste instantie ervaar ik de opbouw van het boek qua hoofdstukken als wat minder overzichtelijk en gestructureerd. Toch ben ik nieuwsgierig naar mijn maandagmorgen en duik ik verder in dit boek. In ieder hoofdstuk wordt naast een thema een praktijkvoorbeeld beschreven. Hierdoor krijg ik gaandeweg meer duidelijkheid en inzicht in de opzet en de onderwerpen in het boek. Er worden diverse stappen beschreven waarmee je als ondernemer kunt gaan werken aan je marktkracht. Bijvoorbeeld door het inzichtelijk krijgen van de ontwikkelingen in de markt en het gebruik van een meerjarenplan.
Toetsen van de voortgang
Veel aandacht wordt gegeven aan het belang van dit meerjarenplan. Een dergelijk plan biedt n.l. focus en zet aan tot nadenken over gevolgen van diverse invloeden die er gaandeweg bijkomen, worden verwacht of zijn geweest. Het fungeert als leidraad en middel om de voortgang te toetsen. Waar sta je in de markt? Wat is je marktkracht op dit moment en in de toekomst? En wat betekent dit voor je bedrijf?
Meten is weten
Interessant is te lezen hoe het werken aan de hand van 3 scenario’s voor meer voorspelbaarheid kan zorgen. Door het implementeren van klant-of marktinformatie, dus denken vanuit de markt, in het meerjarenplan kun je (verkoop)doelstellingen bijstellen en evalueren. Het monitoren van de concurrentie, het in gesprek gaan met je klant en de marktontwikkelingen volgen maken dat verwachtingen in beeld kunnen worden gebracht en worden onderbouwd. Een goed plan bevat dan ook een voorzichtig, realistisch en/of optimistisch scenario.
Een voortdurend proces
De auteur beschrijft hoe de gedrevenheid van de ondernemer en de ambitie van de klant elkaar kunnen versterken. Klanten langdurig aan je bedrijf binden en elkaars waarde versterken zijn ingrediënten voor groei en succes en is en blijft een continu proces. Het boek biedt wat mij betreft genoeg ingrediënten voor ondernemers en managers om met energie aan (verdere) groei van een bedrijf te werken.
Of je door het lezen van dit boek de maandagmorgen nu direct anders begint vraag ik me af. Maar feit is dat het enthousiasme in ondernemen en het werken aan je marktkracht met dit boek mogelijk wel aanstekelijk kan werken. Je bent gewaarschuwd. Eén ding is zeker: handen uit de mouwen en aanpakken!
Ineke Smits, virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe, gespecialiseerd in flexibele ondersteuning van ZZP en MKB.
Over Ineke Smits
Ineke Smits, persoonlijk virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe.