Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Door Haagse ogen - 'Een uiterst actueel inkijkje'

In Door Haagse ogen bieden Erik van Venetië en Jur de Haan hun lezers een uiterst actueel kijkje in de Haagse politieke arena door de ogen van de ontvangers van een lobby.

Hanneke Tinor-Centi | 3 april 2018 | 1-2 minuten leestijd

In dit boek onthullen verschillende kamerleden en topambtenaren door wie zij zich laten beïnvloeden en voor wie zij de deur gesloten houden.

‘Door Haagse ogen’ biedt bovendien tal van adviezen hoe je als lobbyist binnenkomt op een departement. De auteurs waarschuwen bijvoorbeeld om selectief om te springen met de keuze van lobbyonderwerpen. Dat lijkt logisch, tenslotte worden departementen dagelijks van verschillende kanten benaderd over tal van onderwerpen waarvan de lobbyist meent dat juist zijn issue aandacht verdient. Klop je te vaak op dezelfde deur, dan zal je minder serieus worden genomen. Doe dus niet aan ‘overlobbyen’. Ook de zogenaamde ‘strovuurlobby’ heeft zelden effect. De strovuurlobby staat voor even snel iets willen regelen in de hoop op direct resultaat bij een ontvanger met wie je geen relatie hebt opgebouwd.

Venetië en De Haan benadrukken het belang van een gedegen voorbereiding. Alvorens je op een ambtenaar en/of kamerlid afstevent, dien je te weten wat deze wethouder, minister of staatssecretaris al over het onderwerp heeft gezegd en geschreven. Daarnaast moet je vanzelfsprekend jouw boodschap goed onderbouwen én … vooral…. zorgen dat je jouw boodschap zó brengt dat hij raakt; liefst persoonlijk. Zorg niet alleen dat je binnen komt, maar dat je ook écht binnenkomt.

Dit zijn maar enkele voorbeelden van de veelheid aan nuttige tips and tricks die jouw beïnvloedingskracht kunnen vergroten. Kortom, Door Haagse ogen is een aanrader voor elke gemeentelijke of landelijke politicus, lobbyist, (communicatie)strateeg, bestuursadviseur en projectleider van een gemeente of een regionaal samenwerkingsverband die open staat voor nieuwe inzichten en werkwijzen teneinde de samenwerking in je gemeente en je lobby een nieuwe impuls te geven.

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Erik van Venetië, Jur de Haan
Door Haagse ogen

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden