Zeker nu men steeds meer verwacht van bedrijven dat deze naast een goed product/dienst, ook stelling nemen bij maatschappelijke issues. Sommige verwachtingen zijn voor het bedrijfsleven of de overheid reëel, aan andere verwachtingen valt (bijna) niet te voldoen. Dit boek leest als een handleiding voor hoe je dat verschil categoriseert en omgaat met deze verwachtingen.
Hoewel je als onderneming wel jouw verantwoordelijkheid neemt, kan je niet overal even sterk bij betrokken zijn. Issuedenken laat zien hoe je duidelijkheid schept in de verwachtingen die de maatschappij bij jouw bedrijf legt.
Zoals de gemiddelde supermarktketen niet meer om haar issue ‘de plofkip’ heen kan, zo kan elke onderneming te maken krijgen met haar eigen issue. De schrijvers geven een handig stappenplan waarmee je de issues en het effect hiervan op het eigen bedrijf in kaart kunt brengen. Op basis daarvan stel je een strategie per issue vast en houd je de regie in handen.
Niet alleen bedrijven, ook overheden en stichtingen kunnen naar mijn mening met dit praktische boek werken. Het biedt naast een duidelijk theorie over wat issues zijn, ook een handleiding waar elke (beginnende) communicatieadviseur mee aan de slag kan. Het scherpt orde en geeft handvatten om verschil tussen issues en incident, crisis, hype of trend.
Een goed gekozen issue, met een reële verwachting van wat een bedrijf daarin kan betekenen kan een onderneming of overheidsinstantie op de (maatschappelijke) kaart zetten. Een win-win situatie die de schrijvers van dit boek goed voor ogen hebben.
Ik heb genoten van Issuedenken.
Over Pleunie Warnink
Pleunie Warnink is Communicatie-adviseur Duurzaamheid & Techniek bij Groene peper communicatie.