Elke ondernemer merkt dat het steeds lastiger wordt om je doelgroep te bereiken op sociale media zonder te betalen. Een grappige woordspeling en/of afbeelding waarmee je inhaakt op de actualiteit kan je echter honderden likes, shares en comments opleveren. Zo bereik je ook mensen buiten je huidige fanbase.
Om op te vallen op overvolle tijdlijnen moeten je tweets en posts relevant zijn voor je doelgroep. Dus kruip in de huid van je ideale klanten en zorg dat je weet wat ze leuk vinden. Het primaire doel van sociale media is de gebruikers entertainen: een leuke inhaker wordt dan ook meer gewaardeerd dan een advertentie.
‘Inhaken met sociale media’ lees je binnen een uurtje uit, precies zoals de serie ‘Digitale trends en tools in 60 minuten’ belooft. Het boekje is prima geschreven, de voorbeelden inspireren en je raakt doordrongen van de kracht van inhakers.
Tijdens Super Bowl finale van 2013 viel de stroom uit. Oreo tweette een koekje tegen een donkere achtergrond met de tekst: ‘Power out? No problem.’ De tagline: ‘You can still dunk in the dark’. Dunking is behalve een American football term ook de naam voor het Amerikaanse gebruik om koekjes te dippen in de melk ;-) De Oreo-inhaker kreeg 15.000 retweets, 20.000 likes op Facebook en veel free publicity.
Timing is alles bij inhaken. Het ad rem effect is belangrijker dan een gelikte afwerking. Een goede inhaker combineert relevantie en actualiteit met een flinke dosis humor. Graag wel humor die iedereen kan waarderen…
Blond Amsterdam verspreidde bij de verkiezingen van 2017 een plaatje van een vrouw in een stemhokje in Blond-stijl. De tekst: ‘Natuurlijk ga ik stemmen, ik vind kleuren zó leuk!’ Vrouwen vonden het plaatje denigrerend en veel mensen vielen over het feit dat Blond Amsterdam stemmen afdeed als een hokje inkleuren. Au!
Bij de verkiezingen buitelen de inhakers over elkaar heen. Het verrassingseffect van inhakers is groter (en de concurrentie kleiner!) op onvoorspelbare momenten dan met kerst, Valentijnsdag of bij de verkiezingen. Verrassende content kan op meer engagement rekenen. Dit vraagt om flexibiliteit en snel handelen.
Behalve op flexibiliteit hameren Waardenburg en Mazerant op consistentie. Een geslaagde, actuele woordgrap veroorzaakt misschien een piek in je bereik maar ‘doet’ op langere termijn niets. Inhaken moet een strategie zijn. Dat betekent volgens de auteurs: trends en topics spotten en je social media posts monitoren.
Voor reclamebureaus en grote organisaties een prima advies, maar hoe pak je dit aan als kleinere organisatie? Natuurlijk moet je keuzes maken als je in 60 minuten een onderwerp wilt behandelen. Wat mij betreft was het boekje minder uitgebreid ingegaan op inhakers-awards en het eigen onderzoek van de auteurs. Dan was er ruimte geweest voor praktische tips en voorbeelden hoe je als kleine organisatie of éénpitter de voordelen van inhaken kan benutten.
Ik denk zelf dat, ook al haak je niet heel frequent in, de waardering voor een geslaagde inhaker nooit kwaad kan. Je laat je gevoel voor humor zien en je onderscheidt je ermee van je concurrent. Ook kan je meeliften op het succes van anderen en inhakers delen van organisaties die passen bij jou en je doelgroep.
‘Inhaken met sociale media’, het eerste Nederlandstalige boek over dit onderwerp, heeft mijn interesse voor inhakers gewekt. Nu alleen nog mijn creativiteit trainen!
Jessie van Loon van Business Blog School helpt (kennis)ondernemers om hun bedrijf structureel in de markt te zetten met aantrekkelijke zakelijke blogs.Over Jessie van Loon
Jessie van Loon van Business Blog School helpt (kennis)ondernemers om hun bedrijf structureel in de markt te zetten met aantrekkelijke zakelijke blogs.