Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Denken als Elon Musk - 'Een genuanceerd beeld'

De serie Topondernemers bevat tot op heden drie boeken ‘Denken als..’. Naast Jeff Bezos (Amazon) en André Rieu is het boek Denken als Elon Musk verschenen.

Jan Hoogstra | 22 mei 2018 | 4-5 minuten leestijd

Elon Musk is met recht een topondernemer met visie en durf. En een eigen mening ondanks de omgeving, misschien wel zijn tijd vooruit, wie zal het zeggen? Erwin Wijman en Jeanine Blaauw beschrijven het leven en denkgoed van Elon Musk treffend in het boek Denken als Elon Musk.

In de serie Topondernemers worden topondernemers beschreven en dan met name de achtergrond achter hun successen. Zo zijn er boeken verschenen over Jeff Bezos en André Rieu. Erwin Wijman en Jeanine Blaauw beschrijven in ongeveer 200 pagina’s 12 treffende lessen die we van Elon Musk kunnen leren. Het boek start met een citaat van Pipi Langkous, dat naar mijn idee heel treffend is voor Elon Musk, maar die voor meer mensen van toepassing zou moeten zijn: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. Oftewel alles uitproberen, nergens bang voor zijn. Net als in de andere boeken in deze serie wordt gestart met een tijdslijn van het leven van Elon Musk, inclusief zijn huwelijken en markante momenten (zoals staatsburgerschap VS. Het boek gaat in op 12 lessen, hieronder een paar van de meest in het oog springende:

- Sta ergens voor en doe wat je echt belangrijk vindt: Elon Musk is een echte wereldverbeteraar, die naar Mars wil reizen en elektrisch rijden mogelijk maakt in de Tesla auto. Dit doet hij vanuit een visie. Deze visie leidt ook tot een van zijn mindere kanten: hij voelt zich vaak onbegrepen en is dan minder vriendelijk naar de mensen die hem niet (willen) begrijpen.

- Wees een David tegen Goliath: een David werkt altijd sympathie op, daarom mag Elon Musk zich graag afzetten tegen de Goliaths in zijn branches, zoals de autofabrikanten en NASA. Hij kan met een fractie van de kosten hetzelfde bereiken, dit komt met name mooi aan het licht bij het bouwen van raketten, wat hem 10% kost van de kosten die NASA maakt voor een dergelijke raket.

- Houd van de mensen met wie je werkt: Elon Musk kijkt niet naar de opleiding van mensen, maar naar wat ze kunnen. Hiervoor hebben zijn bedrijven verfijnde methodes gevonden om de toppers uit te zoeken op universiteiten. Er is daarbij een cultuur gecreëerd die door iedereen als extreem stimulerend wordt ervaren. Dat dit gepaard gaat met een hoge werkdruk lijken veel medewerkers op de koop toe te nemen.

- Geef geen geld uit aan reclame. Dit wordt mooi getypeerd aan de hand van het credo van Musk: ‘Don’t make people want stuff, make stuff people want’. Oftewel als je iets maakt wat goed is en wat mensen nodig hebben, verkoopt het zichzelf wel. Door zijn duurzame producten raakt hij in elk geval een snaar en door zijn producten schaars te laten zijn, krijgt hij veel onbetaalde reclame.

- Maak je producten beter en mooier - en dus begeerlijker. Dit past weer mooi bij het bovengenoemde credo. Blijf streven naar verbetering, neem geen genoegen met wat je al hebt. Perfectionisme is een van de eigenschappen van Elon. Hij is in staat om direct de mindere punten van een ontwerp te zien en wil dat alles perfect is, van de zonneklep in de auto tot onderdelen van zijn raket.

- Blijf leren en lezen. Elon duikt zelf in de onderwerpen en leest veel boeken. Zo heeft hij zelf uitgezocht hoe je een raket bouwt, welke onderdelen er in moeten et cetera.

- Geef nooit korting, zelfs je moeder niet. Korting op een Tesla-auto krijg je in principe niet. Zelfs de directe medewerkers en zijn moeder staan op de wachtlijst voor een auto, tegen normale prijzen.

Het komt er eigenlijk op neer dat Elon Musk er zeer in geslaagd is om vanuit een wereldverbeterende (volgens het boek haast maniakale) visie een hype te creëren rondom zijn producten die zijn weerga niet kent. Het enige product wat daar qua hype bij in de buurt komt volgens mij is de iPhone, waar ook mensen voor de winkels liggen en waar door schaarste de vraag aangewakkerd wordt. De 12 lessen worden goed uitgewerkt en beschreven met concrete voorbeelden. Denken als Elon Musk geeft een genuanceerd beeld, net als veel andere topondernemers heeft ook Elon Musk zijn mindere kanten… Het is goed geschreven en leest prettig. Het zet je ook aan het nadenken over wat je zelf anders zou moeten of kunnen doen. Een echte topondernemer, die Elon Musk.

Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Over Jan Hoogstra

Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden