Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Topondernemers - Denken als André Rieu

Uitgeverij Haystack heeft een serie Topondernemers’ waarin de successen en mislukkingen van ondernemers worden ontrafeld. In deze serie hoort ook het boek over André Rieu thuis.

Rudy Kor | 5 juni 2018 | 3-4 minuten leestijd

De schrijver van het boekje zegt gefascineerd te zijn door André Rieu en vraagt zich af hoe een orkest dat klassieke muziek speelt de hele wereld kan veroveren. Ons wordt beloofd dat Nebbeling de muzikant en de ondernemer ontleedt. 

Nebbeling baseert zich op video opnamen en (kranten)artikelen die over zijn studieobject zijn verschenen. Het moet wel een zware opgave zijn geweest om de video’s te bekijken, want ‘Rieus muziek en zijn shows kunnen mij niet bijzonder bekoren. Daarvoor is het mij allemaal net even te bedacht en gelikt’. Daartegenover staat wel dat Nebbeling enorm respect voor Rieu heeft gekregen.

De organisatie ‘Andre Rieu and his Johan Strauss Orchestra’, is een vele opzichten een bijzondere organisatie. De oprichter en naamgever staat ook centraal in het primaire proces: het geven van concerten. Hij is het bepalende gezicht van deze organisatie, wat een kracht en een zwakte is. Qua continuïteit is de organisatie immers erg kwetsbaar, want welke muzikant kan in zijn schoenen staan?

En er moet wel sprake zijn van organisatietalent, als je van Amerika, Mexico tot Japan grote zalen, meestal van vijfduizend of meer stoelen, bespeelt. En dat zonder impresario’s of agenten als tussenpersonen. Rieu heeft zijn belangen in een holding ondergebracht, met daaronder een productiebedrijf, een reisorganisatie, een ontroerend goed bedrijf, een muziekuitgeverij, een luchtvaartonderneming, een beveiligingsbedrijf, een verhuurbedrijf en een studio. De holding en bedrijven hebben samen een kleine honderd mensen in dienst. Maar na de opsomming van de diverse bedrijven volgt geen verdere analyse van deze constructie.

Volgens Nebbeling is het succes van André Rieu terug te leiden tot negen lessen. En hiermee is ook de inhoudsopgave van het boek aangeven. Deze negen zijn;

1. Durf te dromen en droom groots;

2. Werk hard en neem genoegen met weinig om je doelen te bereiken;

3. Houd vol en zet door, ook als je einddoel verder is dan ooit;

4. Luister goed naar anderen, maar trek je eigen plan;

5. Geloof in jezelf en vertrouw op je eigen kracht;

6. Houd zelf de controle, door zoveel mogelijk in eigen hand te houden;

7. Maak van je medewerkers je familie en behandel ze ook zo;

8. Bereid je goed voor en neem gecalculeerde risico’s;

9. Durf buiten bestaande paden te denken en tegen de stroom in te roeien.

Het boek heet ‘denken als André Rieu, wat suggereert dat wat André doet ook goed voor anderen is. Maar in welke mate dat verstandig is, of in welke situaties dat raadzaam is, daarover laat Nebbeling zich niet uit.

Het beloofde ‘ontleden van de muzikant en de ondernemer’ gebeurt niet echt, daarvoor mist het boek diepgang. Dat komt onder meer door het gebruik van tweedehands kennis. Hij heeft Rieu, of een van medewerkers, niet gesproken en nooit een concert live bijgewoond of een keer achter de schermen gekeken. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar Nebbeling gebruikt bij zijn analyse geen psychologisch-, organisatiekundig- of managementmodel. Maar misschien had ik het boek niet als een managementboek moeten lezen maar gewoon als een gemakkelijk lezend verhaal over de hoogte en dieptepunten uit het leven van een orkestleider met veel weetjes over zijn strenge ouders, zijn burn-out, de gigantische bezoekersaantallen, zijn persoonlijke welstand en de belangrijke rol die zijn vrouw en zoon spelen bij het managen van de organisatie.

Over Rudy Kor

Rudy Kor is zelfstandig organisatieadviseur en auteur van diverse managementboeken. Tot voor kort werkte hij (als senior partner) bij Twynstra Gudde. Hij startte zijn werkzame leven bij Philips in Eindhoven. Als adviseur helpt hij (project)managers bij het effectiever inrichten van hun projecten. Als veellezer wordt hij gedreven door nieuwsgierigheid en schrijft regelmatig boekrecensies. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden