Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Factor K - 'Aanrader'

Kennismanagement leek langzaam aan een vergeten gebied te worden. Nu bedrijven zich steeds meer realiseren dat kennis hun belangrijkste asset is, kent kennismanagement weer een opleving.

Carla Verwijs | 6 juni 2018 | 2-3 minuten leestijd

De laatste jaren zijn er weinig Nederlandstalige boeken verschenen over kennismanagement en al helemaal niet een praktisch boek. Daphne Depassé zet dit gemis recht met Factor K.

Kennis die niet wordt gebruikt, is waardeloos. We kunnen kennis nog zo goed vastleggen of delen met elkaar, als we er vervolgens niets mee doen, zijn we eerder aan het ‘borgen om het borgen’.  Daarom richt Depassé richt met dit boek op de bruikbaarheid van de factor kennis in de praktijk. Het mooi vormgegeven boek is in twee delen verdeeld. Dat is letterlijk te merken, aangezien het boek ‘breekt’ tussen de twee delen.

Deel 1 beschrijft het framework met 12 bouwstenen. Deze vormen de basisbenodigdheden om een kennisomgeving te ontwerpen waarin kennis werkelijk wordt benut. De bouwstenen kunnen we onderverdelen in richting, inrichting, parkeerzone, participatiezone en 6 poorten. Richting bestaat uit 6 W’s: waarom, waarbinnen, wie, wat, waarheen en waarde. Met deze bouwblokken brengen we het kennisvraagstuk in kaart. Dit gaat vooraf aan de inrichtingskant. Inrichting gaat over: hoe, strategie en communicatie. Parkeerzone is waar we mogelijke oplossingen parkeren. Dit is een handige plek om te zorgen dat we niet te snel in oplossingen gaan denken maar ze ergens bewaren tot het tijd voor oplossingen is. In de participatiezone denken we na over hoeveel invloed we mensen willen geven bij het aanpakken van het kennisvraagstuk. De zes poorten zijn bedoeld om in beweging te komen en kennis actief te gebruiken. We gebruiken deze poorten om te onderzoeken of er blokkades zijn die belemmerend werken om kennis te gebruiken. Bijvoorbeeld, niet weten waarom we iets doen leidt tot desinteresse of weerstand. En geen resultaat bemerken leidt tot een gevoel van nutteloosheid. Deze poorten kunnen we visueel weergeven, waarbij groen betekent dat alles goed gaat, de poort staat open, bij oranje staat de poort op een kier en bij rood is de poort helemaal gesloten.

Deel 2 beschrijft de tools in detail. Dit is een deel om naar terug te grijpen. Zelfs voor degenen die al werken met kennismanagement en zelf al bouwstenen hebben ontwikkeld, staat hier vast iets nieuws tussen. De eerder genoemde zes poorten staan in dit deel uitgebreid beschreven. Een andere tool is een ‘Empathy map’. Dit is een hulpmiddel om ons te verplaatsen in de belevingswereld van anderen. Deze gebruiken we bij de Waarom en Waardeblokken. Vervolgens wordt uitgelegd hoe we een dergelijke map maken en dit visualiseren. Waar zitten de pains en gains van mensen? Waar liggen mensen wakker van? Als dit niet genoeg is, kunnen we met de tool ‘4x Diep duiken’ deze Empathy map verder verdiepen.

Factor K is een aanrader voor wie met kennismanagement aan de slag wil. Depassé heeft veel ervaring opgedaan met kennismanagement in verschillende organisaties en deelt haar expertise in een vlotte stijl. 'Write the book you want to read', schrijft Depassé in het voorwoord. Factor K is niet alleen een boek geworden dat ze zelf wil lezen, maar ik ook en ik raad anderen aan dit ook te doen!

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Over Carla Verwijs

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden