Het boek is prettig vormgegeven, duidelijk, vat de belangrijkste punten samen in een checklist bij elk hoofdstuk samen. En niet onbelangrijk: het heeft een register. Dit maakt het handig om dingen snel terug te zoeken. Kortom: een fijn boek waar je wat aan hebt als online schrijver en (daarmee) lezer van dit boek.
Verleid je lezer online - Succesformules voor overtuigend en creatief schrijven lijkt behoorlijk goed te doen wat het belooft. Om te laten zien, dat ze het zelf ook kunnen hebben de auteurs ervoor gezorgd dat ook hun eigen boek doorscanbaar is en lekker wegleest. Het boek begint met een ronde theorie, die mensen die ooit iets met communicatie in hun vooropleiding nog wel bekend voorkomt met het ZBMO-model, wat ik wel kende, maar niet onder die noemer. ZMBO staat voor Zender Boodschap Medium Ontvanger. Verder leggen de dames uit hoe je je schrijfproces structureert. Deed me ook al denken aan lang vervlogen tijden, waar je altijd van de leraar per se eerst in klad moest schrijven. Ik vermoed dat dat voor veel mensen goed werkt, maar het is niet mijn ding.
Verder komt het boek met tips die veel schrijvers al kennen. Wissel de lengte van je zinnen af, schrijf actief enzovoort. Ik schrijf al heel lang. Op eigen websites, maar ik heb dat ook gedaan voor verschillende organisaties en ik was al behoorlijk goed geïnformeerd. Ik vond het dan ook leuk dat er toch nog nieuwe nuttige aanwijzingen instonden. Mijn stukken zijn in het algemeen om mensen te informeren en ik ben niet op zoek naar een koop of een conversie. Ook de mensen die dat juist wel willen, komen met dit boek denk ik aan hun trekken. Er staan bijvoorbeeld tips in over online leesgedrag, over het zorgen dat je site geschikt is om op een smartphone te lezen en hoe je een call to action in elkaar sleutelt.
Verder leggen de auteurs uit wat de zin is van zakelijk bloggen, hoe je een website goed opbouwt en hoe je met social media omgaat. Voor mensen die ooit veel op het gebied van bedrijfscommunicatie hebben gedaan, of er toch al inzicht in hebben, komen deze tips bekend voor. Ook persberichten en nieuwsbrieven via de mail komen aan de orde, waarbij al rekening is gehouden met de Europese privacywetgeving op dit vlak. Voor studenten en anderen die dit boek in een onderwijssetting tot zich nemen is aan het einde van het boek nog een casus toegevoegd. Ten slotte vind je achterin nog tips om mensen als een malle te laten klikken. Doe er uw voordeel mee.
Voor wie is dit boek handig en nuttig? Voor iedereen die überhaupt weleens schrijft om informatie over te brengen op anderen. Als je helder en met een prettige flow online kan schrijven, kan je dat vermoedelijk ook voor een folder of een ander medium. Zelf vond ik het heel leuk dat mijn oude kennis op het gebied van marketingcommunicatie werd opgefrist en aangevuld met de kennis die ik onderweg heb opgedaan over online communiceren. Veel wist ik al, maar het is heel lekker om een gidsje te hebben om even snel dingen na te slaan en terug te zoeken wanneer je twijfelt. Kortom: Verleid je lezer online is een verduld fijn boekje dat prominent in de buurt van mijn bureau blijft wanneer ik zelf ga schrijven. Een aanrader wat mij betreft!
Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.
Over Sippy van Akker
Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, platform voor bewust en zinvol leven en werken.