Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het tijdperk van Agile - 'Je wilt steeds maar zinnen onderstrepen'

‘Een onstuitbare revolutie voltrekt zich momenteel in onze samenleving en laat bijna niemand ongemoeid.’ Met deze woorden opent Denning zijn meest recente boek over het agile-gedachtegoed. Ik kan niet anders dan ze beamen.

Renze J. Klamer | 13 juli 2018 | 2-3 minuten leestijd

Opkomende ideeën over zelfsturende teams – een van jeukwoorden van 2017 –, nadenken over nieuw management, het lijkt allemaal gerelateerd aan agile. Sommige schrijvers kunnen dat: je het gevoel geven dat je steeds maar zinnen wilt onderstrepen. Denning lukt dat. Hij is bekend geworden met zijn boek The Leaders guide to storytelling en schrijft regelmatig lezenswaardige stukken op Forbes.com.

Overigens is de revolutie geenszins gewelddadig en gaat niet gepaard met veel bombarie. Het gebeurt gewoon. Managers zien grote organisaties zoals ING, Microsoft en vele anderen langzaam veranderen. Monolithische topdownorganisaties worden langzamerhand netwerkorganisaties. Waarin de kleinste cellen constant waarde produceren. Niet meer gebaseerd op plannen en ideeën van bovenaf maar door rechtstreeks contact met de klant. Daarbij valt op, volgens Denning, dat het nieuwe managementparadigma een reis is en geen bestemming. Het gaat over continue innovaties, we zijn nooit klaar met verbeteren.

Denning betoogt in dit boek dat het agile-gedachtegoed draait om meer waarde te creëren met minder inspanning. Hij betoogt dat dit geen ‘fad of the day’ is. En hij baseert dat op de stelling dat agile denken gesteund is door drie ‘natuurwetten’.

1. De wet van het kleine team. Wij vinden werken in een klein, hecht team gewoon prettig. Gebaseerd op vertrouwen, gericht op samenwerken en samen iets creëren. Dat kan bij alle soorten ‘producten’: de Saab Gripen (een jachtvliegtuig) is volgens dat principe gemaakt, Stichting Buurtzorg is zo georganiseerd, steeds meer gemeenten werken samen met burgers actief aan oplossingen. Denning somt in zijn boek nog tien praktijken op. Het maakt op mij grote indruk hoe snel een autonoom team kan reageren. Geef mensen de kans gericht samen te werken en ze vliegen…

2. De wet van de klant. Een succesvolle organisatie is gericht op het voortbrengen van waarde voor de klant. Een bedrijf kan zich de houding: ‘u neemt maar genoegen met wat we gemaakt hebben’, niet meer veroorloven. De klant is goed geïnformeerd en goed in staat eigen keuzen te maken om snel een betere fit te vinden. Gericht zijn op steeds betere producten is geen luxe maar noodzaak. Mijn ‘adaptive cruisecontrol’ is geen luxe meer, maar een effectieve en gewenste verbetering van de veiligheid in mijn auto.

3. De wet van het netwerk. De flexibiliteit van een netwerk waarin iedereen met iedereen communiceert is de drijvende kracht achter veel van ons menselijk kunnen. Procescontrole en -schema’s lijken efficiënt maar leiden alleen maar tot eindeloos wachten en eeuwige communicatieproblemen.

Een flexibel klein team dat zich constant aanpast aan de laatste wensen van de klant en daarbij effectief gebruikmaakt van andere teams is de toekomst. Daar kan geen manager meer wat aan doen. Deze geweldloze revolutie zal zeker gevolgen hebben. Denning betoogt dat het niet alleen operationeel is (lekker praktisch werken in kleine teams) maar dat de revolutie ook op strategisch niveau zal plaatsvinden. Strategie gericht op innovatief ontwikkelen. Dat vergt flexibiliteit, studie en aandacht. Het tijdperk van agile is een uitstekend begin van die studiereis.

Renze Klamer is agile-coach en Semcoconsultant bij Bijenco en werkt als zelfstandig agile-coach voor verschillende organisaties. Klamer is daarnaast kerndocent bij de agile-coachopleiding van Bijenco.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden