Voormalig diplomaat Kishore Mahbubani legt in zijn boek Is het Westen de weg kwijt? precies uit wat er aan schort en wat het Westen zou moeten doen om ook in de toekomst succesvol te kunnen zijn.
China en India waren eeuwenlang de twee grootste economieën. Pas in de afgelopen 200 jaar werden Europa en Amerika succesvol. Maar die periode van Westerse hegemonie loopt snel ten einde. Dat schrijft Kishore Mahbubani, voormalig diplomaat, columnist en schrijver van verschillende boeken, in zijn nieuwe boek Is het Westen de weg kwijt?
In zijn ‘provocatie’ van 112 pagina’s stelt Kishore Mahbubani dat het Westen niet langer zijn wil aan de wereld als geheel kan opleggen. Het moet leren zijn huidige positie te delen of zelfs af te staan aan nieuwe grootmachten als China en India. Alleen is er volgens de auteur geen enkele westerse leider die durft te zeggen dat er aan deze periode van westerse hegemonie snel een einde komt. Maar, zo schrijft de auteur, de bevolking ziet en ondervindt dit al dagelijks. Denk aan de capriolen van Trump als president, de Brexit-vechtscheiding en allerlei andere politiek opmerkelijke en vaak oliedomme gebeurtenissen zoals de sancties tegen Rusland en de oorlogen in Irak en Syrie. In al die jaren heeft ‘de verblinde westerse elite’ uit ‘westerse hoogmoed’ de ene na de andere strategische blunder begaan, aldus de auteur.
De hegemonie van het ooit zo machtige Westen zit er op, we worden links en rechts ingehaald door de nieuwe grootmachten China en India. We lijken het alleen nog niet door te hebben. Toch kan het Westen ook in de toekomst succesvol blijven, zo benadrukt de auteur, maar alleen door de neergang te erkennen. Jammer genoeg heeft het Westen geen goede coherente strategie om met de nieuwe situatie om te gaan. In plaats daarvan slaat het Westen wild om zich heen door Irak aan te vallen, Syrië te bombarderen, Rusland sancties op te leggen en China op te hitsen. In mijn eigen woorden: een slechte cocktail van oogkleppenpolitiek en paniekvoetbal met links en rechts een toevalstreffer.
Het verhaal van de auteur is kraakhelder en klinkt meer dan plausibel. Zijn geopolitieke analyse en aanbevelingen geven voldoende stof om over na te denken. Het boek(je) lijkt me interessant leesvoer voor alle politiek geïnteresseerden en iedereen die geïnteresseerd is in de aardverschuiving die op het wereldtoneel gaande is. Al lezende moest ik denken aan oud-trainer Louis van Gaal die ooit opzien baarde met zijn veel citeerde spreuk: ‘Ben ik nou degene die zo slim is, of ben jij nou zo dom?’
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.