Laat ik meteen met de deur in huis vallen: ik heb spijt van de keuze van dit boek, toen ik thuis rustig de achterzijde nogmaals las en ontdekte dat de titel met 'Obama' slechts een lokkertje was en dat de echte titel 'Methode voor charmatische communicatie' was.
Ik vraag me af of je niet kan worden aangeklaagd voor het misbruiken van een naam van een beroemdheid op deze manier. In het boek wordt voor het eerst over Obama gesproken op pagina 16.
Ik ben het boek toch gaan lezen. Van de uitgever wil ik nog de belofte delen: 'Dit boek leert je communiceren en leidinggeven met charisma. Overtuigingskracht en charisma zijn immers geen talenten waar je wel of niet mee geboren wordt. Het zijn competenties die je kunt aanleren en versterken. Met deze praktische gids vergroot je je impact op je bedrijf, je omgeving én de samenleving.'
Het boek heeft een gemiddelde grootte en een harde kaft. Met ruim 200 pagina's lijkt het vrij dik, maar de regelafstand is ruim, waardoor je er snel door heen leest. Een klein aantal figuren illustreert de tekst in dit boek.
Het boek gaat over communicatie. En in beperkte mate over charisma daarbij. Perceptie is een belangrijk onderdeel bij communicatie en doordat iedereen zijn eigen wereld heeft, met normen & waarden, is het zenden en ontvangen van boodschappen tussen twee personen niet zo eenvoudig als het lijkt. Er kan veel mis gaan doordat ieder zijn eigen referentiekader heeft. Winst valt te behalen als we daadwerkelijk elkaar kunnen horen en zien voor de zuivere boodschap zonder de kleur die wij zelf geven aan woorden en daden.
Goede communicatie bestaat grotendeels uit goed luisteren. Daar valt nog een boek over te schrijven.
Communicatie gaat ook over de eerste indruk. Bekend is hierbij dat de eerste 5 of 8 seconden de indruk van iemand al is bepaald en dat je heel hard moet werken om die eerste indruk, indien niet positief, om te keren. Cipers vult dit aan met vier andere aandachtspunten in hoofdstuk 4:
1 je visuele communicatie
2 je olfactorische factor
3 je handdruk
4 je ijsbreker
Met de olfactorische factor was ik niet bekend. Dit licht ik graag toe: dit woord verwijst naar de reukzin, dus naar de impact die geuren hebben op mensen. Deze factor is groter dan de meeste mensen verwachten, vertelt de schrijver.
Advies: koop het boek om de juiste reden die past bij de inhoud van het boek en niet bij belangstelling voor Obama.
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.
Over Annemiek Sierhuis
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.