De titel van dit boek is verrassend. Niet alleen voor preuts Nederland. De lustige lezer zal na het lezen even achterover gaan zitten. De aanloop is lang en het is voorbij voordat je het weet. Het blijkt bijvoorbeeld dat Er voorlichting nodig is bij de slogan ‘Sex sells’. Als je de sex-strategie overweegt, is het raadzaam dit boek er eerst even op na te slaan.
De data die de auteurs presenteren is niet uniek. Dit boekt ligt in de lijn van het werk van Cialdini, maar Andrews, Van Leeuwen en Van Baaren weten het wel veel pakkender te presenteren. Seks, humor en het beloofde land is een heerlijk cadeau, een verhalenbundel die je even pakt om een paar stukjes te lezen. Maar ook een praktisch naslagwerkje en met de leeslijst achterin een goed startpunt voor verdieping.
Per methode wordt een score gegeven op drie dimensies: effectiviteit, x-factor en toepasbaarheid. De onderbouwing van de beoordeling is mij niet helemaal duidelijk geworden, maar als je de punten als gegeven beschouwt, is het superhandige input voor je marketingstrategie. Elke strategie wordt afgesloten met tips. De markt ligt voor het grijpen, alleen de uitvoering moet je nog zelf doen.
Over Ger van den Buijs
Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.