Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Basisboek Customer Journey - 'Een zeer complete en praktische inleiding'

Het Basisboek Customer Journey van van Slooten, Veldhoen, Achthoven, van Rensch en van Ratingen vormt een zeer complete en praktische inleiding tot het vakgebied van klantreizen.

Quintus Hegie | 23 november 2018 | 3-4 minuten leestijd

Met een heldere schrijfstijl, talrijke praktijkcasussen en handige hulpsjablonen bevat het boek eigenlijk alle aspecten om je klaar te stomen als customer journey expert. Want wie dit boek namelijk leest (en de leerstof ook toepast), mag zich met recht een deskundige noemen.

Basisboek Customer Journey is bedoeld als leerboek voor het HBO. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de opzet en indeling. Maar het boek is volgens mij ook heel nuttig en relevant buiten de schoolbanken en zeer geschikt voor een trainee of junior marketingmedewerker.

Het toeval wil dat ik momenteel zelf - als expert op het vlak van data driven customer journeys - een in-company analytics workshop geef aan marketing data scientists. Het basisboek van Stephan van Slooten e.a. biedt een zeer waardevolle inleiding op het gebied van Customer Journeys, ook voor deze groep professionals. Het geeft de data analisten als cursist precies de context die nodig is om tot de juiste aanpak voor klantdata analyses te komen. Plus dat de opgedane inzichten uit hun analyses ook weer mooi passen binnen het raamwerk dat customer experience managers hebben opgezet in het bedrijf.

De kracht van Basisboek Customer Journey ligt er volgens mij dan ook in dat je een zeer goede start maakt in het vakgebied met de besproken lesstof. In vergelijking met de andere boeken over customer journeys die ik eerder heb gerecenseerd, geeft dit boek je een stabiele en veelzijdige fundering. Vanuit dit fundament kun je jezelf bij verdere interesse aansluitend verdiepen in specialistischere thema’s binnen het customer experience vakgebied. Wellicht wordt dit vertrouwen dat je kunt hebben in een degelijke en volledige inleiding tot klantreizen ook door de auteurs bedoeld met de typering: ‘primair voor het HBO’?

Wie de eerdere boeken van de auteurs heeft gelezen, zal met dit basisboek minder nieuwe dingen te horen krijgen dan de echte beginners. De methoden, technieken en praktijkcasussen zullen je bekend in de oren klinken. Maar ik heb me zelf geen moment verveeld met het lezen van dit basisboek. De opzet van Customer Journeys in de versies 1.0, 2.0 en 3.0 (respectievelijk hoofdstuk 3, 4 en 5) sprak me erg aan, met name omdat die iteratieve en stapsgewijs verdiepende aanpak in het bedrijfsleven ook echt zo gaat.

De (stock image) afbeeldingen, het rijke gebruik aan kleuren en schema’s, de prikkelende indeling van de paragrafen en de handige samenvattingen aan het eind van ieder hoofdstuk maakte het lezen van dit boek voor mij in ieder geval tot een leuke ervaring. Persoonlijk vond ik het jammer dat de ideeën en concepten die de auteurs zelf bedacht of in licentie hebben af en toe iets te veel op de voorgrond staan. Het ‘IKEA effect’ bij de auteurs wellicht? De afdrukkwaliteit/scherpte van een aantal specifieke sjablonen en voorbeelden (pagina’s) in het boek vond ik slecht tot onleesbaar. Een grafisch ontwerper had die paar voor het boek belangrijke afbeeldingen best wel even mogen oppoetsen/’photoshoppen’ naar het niveau van alle andere wel scherpe illustraties van hoge kwaliteit.

Toch, wanneer je je als lezer bij het dichtslaan van het boek druk gaat maken over ‘dit soort belevingsaspecten’, dan vermoed ik wel dat het punt dat de auteurs willen maken over het verbeteren van de klantbeleving goed moet zijn aangekomen bij jou als lezer! Ik hoop in ieder geval dat de cursisten in mijn klasje soortgelijke optimale belevingsaspecten gaan vereisen wanneer ze de lesstof uit het Basisboek Customer Journey bestuderen.

Econometrist en informaticus Quintus C. Hegie, MSc (35) heeft een tiental jaar praktische ervaring met data gedreven omnichannel marketing in de financiële branche. Zijn vertrekpunt bij het ondersteunen van bedrijven met hun marketing afdeling is steeds de gedragingen en overtuigingen van de eindklant beter te leren begrijpen.  Middels objectieve operationele analyse en continue verbetering van uitgewerkte Customer Journeys, maken bedrijven blijvend betere en slimmere keuzes voor waarde creatie bij hun klanten.

Over Quintus Hegie

Econometrist en informaticus Quintus C. Hegie, MSc heeft een tiental jaar praktische ervaring met data gedreven digitale marketing in de financiële branche. Zijn vertrekpunt bij het ondersteunen van bedrijven met hun marketing afdeling is steeds de gedragingen en overtuigingen van de eindklant beter te leren begrijpen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Stephan van Slooten, Berry Veldhoen, Wilfred Achthoven
Basisboek Customer Journey

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden