Is het een nieuw speeltje voor marketeers of is dit, zoals de schrijvers Boudewijn Bugter en Natanja de Bruin beweren, een bijzondere effectieve manier waarmee je de leefwereld van je klant in kaart brengt en je je dienstverlening naar hoogst haalbare niveau tilt?
Veel mensen denken dat een persona hetzelfde is als een profiel. Er zijn weliswaar raakvlakken, maar een persona is grotendeels fictief. Een profiel daarentegen is gebaseerd op feiten en cijfers. Een persona geeft je statistieken een smoel. Je klant komt als het ware tot leven. Een persona geeft je handvatten voor het op de juiste manier communiceren met je doelgroep. Een makkelijk te onthouden ezelsbruggetje: profielen bepalen wat je communiceert en persona’s hoe je communiceert.
Met het boek Werken met profielen en persona’s en de vele praktische tips, kruip je in de huid van de klant. Je maakt stap voor stap kennis met de verschillende onderdelen die uiteindelijk tot een goed en bruikbaar profiel of persona leiden.
Heel eerlijk? Voor mij als zelfstandig contentwriter is het een beetje te veel van het goede. Ik mis concrete informatie over de tijd en de kosten die hiermee gemoeid zijn. Dat gezegd hebbende: Werken met profielen en persona’s is een waardevol boek voor iedereen die meer wil weten over het hoe en het wat van het toepassen van persona’s en profielen. Je gaat gegarandeerd bewust(er) om met de behoeften van je klant of doelgroep. Bovendien helpt het je te focussen. Met een profiel en/of persona voor ogen werk je gefocust en doelgericht. Het boek was voor mij aanleiding om de essentie ervan toe te passen door voor iedere opdracht een gecombineerde versie van een profiel en persona op te gaan stellen. Dit maakt dat ik nog beter vanuit de klant of doelgroep schrijf. Het kost me minimaal een halve dag werk, maar het is het waard. Je raakt daarna al snel een juiste snaar en … met succes!