We willen misschien allemaal wel zo succesvol zijn als Pieter Zwart (Coolblue), Frits van Eerd (Jumbo), Raymond Cloosterman (Rituals), Michiel Muller (PICNIC), Atilay Uslu(Corendon), Hugo de Koning (YoungCapital), Bas van der Veldt (AFAS Software), Mark de Lange (Ace & Tate), Ali Niknam (Bunq), Harald Swinkels (Nederlandse Energie Maatschappij), Peer Swinckels (Bavaria) of Richard Burgers (Swapfiets). Allemaal oprichter en/of roerganger van een succesvol en aansprekend bedrijf.
Wat doen deze succesondernemers anders dan anderen? Wat maakt ze zo extreem succesvol, vaak voor een tweede of derde keer? Wat maakt dat deze bedrijven veel sneller groeien en de markt verstoren? Wat kunnen we leren van deze ‘marktverstoorders’ en hoe word je er zelf één?
Wessel Berkman (The Social Selling Company), Dennis Mensink (Mediatic) en Valentijn van den Burg (fotograaf) wilden het graag weten en gingen in gesprek met in totaal 22 topondernemers, waaronder alle hiervoor genoemde heren en slechts één vrouw, Mirjam de Blécourt (Baker McKenzie). De resultaten van deze gesprekken legden ze vast in het prachtig vormgegeven leestafelboek LEF.
LEF bevat 22 uitgewerkte interviews met bevlogen ondernemers. Kort en krachtig. Waar komt die ondernemersdrive toch vandaan? Wat is het geheim van het succes? Welke leercurve is doorlopen? Hoe zit dat met de stip op de horizon? Welke rol spelen mensen, hoe kijkt men tegen groei aan, waar droomt men van, wat was het grootste succesmoment, wat ging echt fout en wat is de gouden tip voor de lezer? Zo maar wat vragen die aan bod komen. Het resultaat bestaat uit 22 inspirerende verhalen, met mooie zwartwit foto’s, die lekker vlot weg lezen. Ze geven een kijkje in de ondernemerskeuken en bevatten links en rechts concrete adviezen, handige tips en prikkelende oneliners. Zoals deze: ‘We zijn niet zo van de principes, want dat is zo emotioneel….iets uit principe niet doen, daar ben ik in principe tegen.’
Het zijn allemaal ondernemers en bedrijven met een scherpe focus op de klant. Allemaal weten ze op een vernieuwende en unieke manier waarde toe te voegen voor de klant en daarmee de markt waarin ze opereren aardig op te schudden. Duidelijk is wel dat al dat succes niet is komen aanwaaien en dat het vooral draait om lef, naast dingen als een goed idee, visie, creativiteit, doorzettingsvermogen, innovatie, timing en op de juiste momenten een gezonde portie geluk. Zoals één van de ondernemers zegt: ’Je moet flexibel zijn en op de bal zitten om in te spelen op nieuwe trends, kansen en marktomstandigheden’. En niet te vergeten: de meeste marktverstoorders leven als topsporters om de wedstrijd te kunnen volhouden.
Na de 22 interviews volgt het hoofdstuk ‘het geheim ontrafeld’ waarin de auteurs de rode draad uit alle verhalen hebben samengebracht in het LEF-raamwerk met in totaal 27 inzichten c.q. succesfactoren: (1) marktverstoorders hebben lef, (2) zijn creatief, (3) willen winnen, (4) volgen geen hypes, maar creëren hun eigen hype, (5) creëren een bijzondere cultuur en vibe, (6) zijn obsessieve klantdenkers, (7) zijn veeleisend en bouwen een sterk team om zich heen, (8) gebruiken eigen mensen in marketingcampagnes, (9) experimenteren, (10) organiseren simpel en slim, (11) communiceren vaak en transparant, (12) besteden weinig uit, (13) zetten hun ego aan de kant voor het beste resultaat, (14) hebben trotse medewerkers, (15) hebben schaalbare IT en leven van data, (16) zitten zelf op de details, (17) zoeken de grenzen op, (18) stellen betere open vragen, (19) houden corporate en politiek gedrag buiten de deur, (20) werken aan zichzelf, (21) nemen zelf verantwoordelijkheid, (22) houden niet van excel, businesscases en risico-analyses, (23) geven direct en eerlijk feedback, (24) vieren successen, (25) verdienen goed, en dat mag, (26) zijn fit en (27) hebben een extreme groeimindset.
Een hele waslijst aan inzichten die de auteurs in combinatie met elkaar presenteren als ‘een uitgekiende formule die uiteindelijk hun succes lijkt te bepalen’ want ‘in de basis zijn marktverstoorders ook ‘gewone’ mensen zoals jij en ik’. Met behulp van een LEF-scan kun je vervolgens zelf bepalen hoe je scoort op deze 27 succesfactoren.
Een universeel toepasbare succesformule distilleren uit alleen 22 interviews houdt wetenschappelijk gezien natuurlijk geen stand. Het raamwerk en de scan zijn vooral bedoeld als inspiratietool zoals ook de auteurs zich beseffen als ze schrijven ‘We hopen dat je er inspiratie uit put om hiermee ook jezelf en jouw eigen (toekomstige) groeibedrijf naar grote hoogte te brengen.’ Kortom, LEF is een lekker boek, een mooie verrijking voor de leestafel, en zeker ook geschikt voor drukke ondernemers die weinig lezen, maar wel graag willen groeien.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.