Dat maakt Agile perfect voor mensen die nog niet helemaal thuis zijn in de wereld van Agile en met name de mindset van Agile en bijvoorbeeld Scrum. Voor de ervaren Agile manager zal dit boek veel herkenning bieden, wat volgens mij altijd waardevol is.
Mensen die op zoek zijn naar ‘het waarom’ van Agile en naar argumenten om andere mensen binnen hun organisatie te overtuigen van het belang van Agile worden of te starten met een Agile transformatie hebben hiermee een perfect boek te pakken. De breedte van het boek is wat mij betreft ook gelijk de mindere kant van het boek. Ik mis soms wat diepgang op facetten of uitgebreidere how to’s. Na sommige hoofdstukken bleef ik achter met vragen als: ‘hoe doe ik dat? Hoe werkt dat in de praktijk, waar begin ik dan?’
Tegelijkertijd geeft Van Solingen daar een antwoord op, want een Agile transformatie is geen sinecure, het is niet ‘even’ ingevoerd en elke organisatie is daarbij uniek. Agile is een mindset, met veel verschillende praktische uitwerkingen, waar elke organisatie, of team zijn eigen vorm in moet vinden. Begin klein, maar begin!
Bovenal is de boodschap van het boek wat mij betreft: heb het lef om de eerste stap te zetten, en stuur dan snel bij, leer snel. Agile invoeren, doe je ook Agile, maar het is niet ‘eventjes gedaan’, het raakt alle facetten van een organisatie, van cultuur, tot management en goverance, beloning en beoordeling. Van Solingen behandelt ze allemaal. Het boek is een aanrader, al is het alleen al om het op de salontafel bij de receptie van uw organisatie neer te leggen of te schenken aan klanten of leveranciers die geraakt worden door uw eigen Agile plannen, want het is werkelijk schitterend uitgevoerd.
Het boek is daarnaast helemaal van deze tijd, qua inhoud en ook qua vorm en crossmediale content als video via QR codes.
Van Solingen geeft de lezer onder meer een zeer praktische metafoor van de dolfijn en de duikboot, waarmee in Jip en Janneke taal uit te leggen is wat Agile is en waarom het zou moeten werken. Het model van Stacey, dat kort wordt behandeld als één van de uitgangspunten over wanneer Agile te gaan werken, is volgens mij goed te gebruiken in presentaties of andere teambesprekingen.
Van Solingen belicht, op basis van zijn eigen lange ervaring en een aantal cases van grote bekende organisaties, wat Agile behelst, en waar men allemaal tegen aan kan lopen en wat men kan doen om er succesvol mee aan de slag te gaan, op elk niveau in de organisatie.
Het boek bestaat uit een verzameling artikelen. Dat vind ik persoonlijk iets minder, want het is wat mij betreft niet één logisch chronologisch geheel waarin je als lezer aan de hand wordt genomen (dat vind ik altijd erg prettig lezen).
Voor een boek dat aangeeft dat Agile een brede toepasbare mindset is, die op veel disciplines binnen organisaties van toepassing is, mis ik voorbeelden uit andere disciplines dan IT. De aangehaalde cases zijn mooie cases, maar wel van ICT afdelingen en organisaties. Als commercieel manager zou ik heel graag eens lezen over succesvolle toepassingen op bijvoorbeeld marketing- en salesafdelingen. Dat is niet de strekking van dit boek, maar het zou de boodschap wel sterker maken. Agile en Scrum lijken hierdoor toch nog een ICT feestje is. Hopelijk overtuigt Van Solingen ons/mij in zijn volgende boek van mijn ongelijk.
Het boek is wat mij betreft sterk in het waarschuwen dat Agile makkelijk is qua idee, qua mindset, qua filosofie maar dat de uitdaging hem zit het toepassen in de praktijk en dat dit verdomd lastig is. Strategie is executie wordt wederom bevestigd en deze executie is erg lastig.
Waarschijnlijk is het boek voor de ervaren scrum master, of Product Owner een topboek, met veel herkenning en verdiepend inzicht, maar voor de minder ervaren Agile manager in de praktijk, (zoals ikzelf) mis ik soms handvatten. Op directieniveau zullen de lessen uit het boek zeer waardevol kunnen zijn, om goed Agile manager te kunnen ondersteunen.
Al met al is Agile een aanrader voor iedere manager en directeur die met zijn vak bezig is, erkent dat de wereld snel verandert en zijn of haar organisatie daaraan wil aanpassen. Het zal niet aan Van Solingen liggen of u daarin slaagt.
Over Thomas Cech
Thomas Cech is expert in het verhogen van resultaat en trainer bij www.salesimprovementgroup.com