Onbevooroordeeld luisteren met het doel de ander te verstaan, dat valt voor veel luisteraars niet mee. We denken vaak dat we het verhaal wel kennen. We vullen het al in, soms juist ook in een poging om mee te leven en interesse te tonen.
‘Goh wat een mooie boten’, zeg je bijvoorbeeld tegen een oudere dame met een verzameling bootjes in haar huis. Als toeschouwer denk je dat het gaat om voorwerpen waar ze trots op is. In haar geval herinneren de boten juist aan gebeurtenissen met pijn en verdriet. Een schrijnend voorbeeld uit het boek Hou je kop… erbij! over uiteenlopende vormen van communicatie en de miskleunen daarbij.
Niet alleen door verkeerde aannames loopt die communicatie vaak mis, maar ook door onze neiging tot ‘autobiografisch luisteren’. Je grijpt het antwoord van de ander onmiddellijk aan om iets over jezelf te vertellen. Pijnlijk, want de ander krijgt geen gelegenheid om zijn verhaal af te maken en voelt zich zeker niet gehoord.
Wat je dan wel moet doen, zit verpakt in de titel met een tweevoudige boodschap. Allereerst moet je niet te snel oordelen: je kop houden. Daarnaast heb je je hoofd juist weer wel nodig om goed te kijken en te luisteren, en daardoor echt contact te maken. Je kop erbij, dus.
Toegankelijke voorbeelden
Anna Blokhuis (GZ-psycholoog) en Jan Boudewijn (auditor en trainer) lichten in dit boek de werking van een reeks communicatietheorieën toe, zoals de kernkwadranten en geweldloze communicatie. Het zijn bekende concepten, die in dit boek op een toegankelijke manier uitgelegd worden. Dankzij de rake voorbeelden en de illustraties leest het boek als een trein.
Aan de didactische insteek merk je als lezer direct dat dit boek voorkomt uit een methode die de auteurs zelf ontwikkeld hebben bij Philadelphia Zorg. Deze methode leert hulpverleners hoe zij allerlei communicatietheorieën kunnen gebruiken voor hun dagelijkse werk.
Toch is Hou je kop erbij! niet alleen toepasbaar in de zorg, maar voor iedereen die werkt met mensen die niet het achterste van hun tong laten zien of daar de woorden niet voor hebben. Een bundel dus met interessante tips voor iedereen die op een praktische manier zijn communicatie in het dagelijks leven wil verbeteren en echt wil aansluiten bij de ander.
Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is een van de auteurs van Lenig denken.
Over Sigrid van Iersel
Sigrid van Iersel is schrijver, storytellingexpert en specialist in creatief denken. Als storycoach begeleidt ze mensen om hun stem te vinden en hun verhaal uit te dragen, bijvoorbeeld om een missie in de wereld te zetten.