In 2015 schreven Salim Ismail, Yuri van de Geest en Micheal S. Malone het succesvolle boek Exponentiële organisaties. Daarin beschrijven ze hoe sommige bedrijven in deze turbulente tijden exponentieel weten te groeien door het gebruik van nieuwe organisatietechnieken en versnellende technologieën. Denk aan robitica, algoritmen, nanotechnologie, 3D-printen en internet of things. Brandstof voor zogenoemde ‘exponentiële organisaties’, met een impact of opbrengst die minimaal tienmaal groter is dan gelijksoortige organisaties. Denk aan bekende namen als Amazon, Uber, Tesla, Airbnb, Spotify, Netflix, Facebook en al die anderen waarover we dagelijks in de krant lezen. Allemaal bedrijven die met disruptieve businessmodellen hele bedrijfstakken op hun kop zetten.
Nu is er het boek Exponentiële Transformatie – Het Exo Sprint-Playbook om je organisatie te innoveren. Dit werkboek is geschreven door Francisco Palao, Michelle Lapierre en Samil Ismail. Ervaren consultants die de afgelopen drie jaar, met behulp van 200 transformatieprofessionals wereldwijd, een concrete aanpak hebben ontwikkeld om de omslag te maken naar een exponentiële organisatie. Exponentiële Transformatie is een écht werkboek in de stijl van werkboeken als Business Model Generation (met het Business Model Canvas) en Het Innovatiedoolhof. Bijna 400 pagina’s dik. Kleurrijk opgemaakt met toelichtingen, opdrachten, voorbeelden, invulsjablonen en praktijkcases ter inspiratie en verduidelijking. Het boek beschrijft hoe je in duidelijke stappen in 10 weken doorlooptijd enkele concrete businessvoorstellen kunt ontwikkelen voor (a) het opzetten van een nieuwe exponentiële organisatie (‘edge stream’) of (b) het transformeren van een bestaande organisatie (‘core stream’).
Het stappenplan heeft het Exo-Canvas als startpunt. Daarin komen op één A4 de kernelementen van een exponentiële organisatie aan bod, zoals een ‘massive transformative pupose’ (hoger doel) en een vijftal externe en interne kenmerken. De vijf externe kenmerken worden aangeduid met ‘scale’ en staan voor staff on demand (personeel op afroep), community & crowd, algorithms, leveraged assets (extern verworven hulpmiddelen) en engagement (betrokkenheid). De vijf interne kenmerken gaan over ‘ideas’ bestaande uit interfaces, dashboards, experimentation, autonomy en social. Met het Exo-Canvas breng je als eerste in kaart welke nieuwe organisatietechnieken en exponentiële technologieën voor jouw bedrijfstak, organisatie of businessunit kansrijk zijn. Daarna maakt het stappenplan gebruik van bekende methodieken en tools als het Business Model Canvas (voor het ontwerpen van een exponentieel businessmodel met behulp van exponentiële elementen), Blue Ocean Strategy (voor het ontdekken van nieuwe marktkansen), Lean Startup (voor het succesvol starten van een nieuwe exponentiële organisatie) en brainstormen voor ideegeneratie.
De auteurs laten de werking van het stappenplan zien aan de hand van een fictief praktijkvoorbeeld, de hotelketen Eco Places. Dit voorbeeld wordt in het boek op twee manieren uitgewerkt. Eerst als ‘edge stream’ waarbij je in 10 weken een exponentiële startup ontwerpt en daarna als ‘core stream’ waarin je in 10 weken een bestaande hotelorganisatie transformeert in een exponentiële variant. De doorlooptijd van 10 weken is voor het doorlopen van de Exo Sprint (‘uitvoering’) met verschillende Exo-teams. Met als resultaat één of meer businessvoorstellen voor een exponentiële transformatie. Daarbij moet je nog de tijd tellen voor de noodzakelijke voorbereiding (creëren van een goede voedingsbodem in de organisatie) en de daadwerkelijke implementatie van de voorstellen (de ‘follow-up’). De Exo Sprint kan het denk- en doe-proces aanzienlijk versnellen, maar het echte werk begint daarna. Dat moet je verder zelf uitpuzzelen, want hier stopt het boek. Aan de implementatie worden welgeteld twee pagina’s met tips gewijd.
De auteurs hebben een mooi en praktisch werkboek geschreven waarbij de indruk wordt gewekt dat de lezer hiermee zelf snel en gemakkelijk aan de slag kan. Zoals vaker met al dit soort werkboeken zal de praktijk weerbarstiger zijn en zul je al snel professionele ondersteuning nodig hebben. Dat is geen probleem want de auteurs bieden een breed scala aan ondersteuning aan, van workshops, advies en coaches tot online tools voor projectondersteuning. We weten het allemaal, stilstand is achteruitgang en dit werkboek kan je helpen om de organisatie in beweging te krijgen. Want het is zoals David Rose in Exponentiële Transformatie zegt: ‘Elk bedrijf dat in de twintigste eeuw werd opgericht met succes als doel zal het in de eenentwintigste eeuw niet redden.’
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.