Warorde blijkt een behoorlijk ordelijk boek te zijn, waar zelfs (actie)lijstjes in staan. Het is duidelijk dat Ros rekening houdt met ‘de gemiddelde lezer’, die waarschijnlijk niet zo dol is op verandering en chaos als hij.
De stand van de technologie en de bijbehorende uitdagingen die hij beschrijft, zijn al vaker en uitgebreider beschreven, maar zoals zo vaak gaat het om wat je DOET. Daar schort het in de praktijk aan. We lezen en praten erover, zijn even geïnspireerd en dán… business as usual.
Er verandert niets. Of halfslachtige, angstige pogingen draaien nergens op uit. Als het aan Peter Ros ligt, gaat dat veranderen door gebruik te maken van het concept dat hij in dit boek introduceert: warorde, oftewel georganiseerde chaos.
Waarom is er warorde nodig?
Omdat we in onze drang naar het scheppen van orde en ons verlangen naar (een gevoel van) veiligheid, nogal eens doorschieten in de bescherming daarvan door een overmaat aan regels. De rigiditeit die daarmee gepaard gaat, zorgt ervoor dat je juist NIET:
- openstaat voor het nieuwe
- het onbekende omarmt
- risico tolerant bent
Precies wat volgens Ros nodig is om te kunnen overleven als individu en bedrijfsleven in de huidige tijd, waarin de ene technologische ontwikkeling over de andere buitelt.
Hij vindt dat we te bureaucratisch zijn geworden en pleit voor een betere balans tussen orde en chaos. Hoe? Door regelmatig een portie speelse warorde te injecteren in jezelf, je team, een project of in de organisatie waar je werkt. Daarmee kun je jezelf en andere mensen uit de comfortzone halen, zonder dat het té bedreigend wordt.
Niet comfort maar warorde moet de default instelling worden
Omdat we eerder behaald succes willen beschermen, maken we meer regels, waardoor de bewegingsvrijheid afneemt, aldus de auteur. De (schijn)veiligheid die hieruit voortvloeit, geeft een gevoel van comfort.
Onze alertheid neemt daardoor af, intuïties worden genegeerd en we verliezen uit het oog waarom we eigenlijk doen wat we doen en wat het nut ervan is. Uiteindelijk zal een crisis ons tot de orde roepen, of beter gezegd, warorde.
Intuïtie, lef en creativiteit krijgen weer een kans. Het succes dat daaruit voortvloeit, wordt vervolgens weer beschermd door regels en procedures, die weer uitmonden in een gevoel van comfort. Waarmee de cirkel rond is.
Peter Ros stelt de warorde cirkel tegenover de comfort-crisis cirkel
In het hart staat het hogere doel en daaromheen cirkelen warorde > spelen > creëren > verbeteren. Warorde zorgt voor de ruimte en de energie om te spelen, waardoor je durft te creëren en het gecreëerde durft te delen met anderen om het te verbeteren.
Om goed en constructief te kunnen spelen, heb je spelregels nodig. De auteur drukt je op het hart die vooral duidelijk en qua aantal beperkt te houden. Ook moedigt hij je aan nieuwsgierig te zijn én te blijven, onbekende combinaties uit te proberen en de status quo te blijven bevragen. Op die manier hou je de warorde cirkel draaiende.
Dat klinkt natuurlijk makkelijker dan het is. De auteur neemt je dan ook mee langs allerlei valkuilen en warordelijke oplossingen.
Ros krijgt vaak de vraag ‘Wat moeten we morgen doen?’
Zijn antwoord: ‘Zorg voor veilige experimenteerplekken.’ Ik vermoed dat ook jij er niet van opkijkt dat hij stelt dat de meeste organisaties onveilig zijn als het gaat om: het onderzoeken van het onbekende, het suggereren van het onmogelijke en het uitspreken van een gevoel van ‘niet weten’
Een goede tip van de auteur: ‘noem de volgende verandering een experiment en je krijgt zoveel makkelijker mensen mee’. Waar ik me ook graag bij aansluit: ‘wees scherp, eerlijk en meedogenloos in cutting out the bullshit’.
Kun jij ook wel een warordelijk duwtje gebruiken?
Omdat jij en/of je bedrijf vastgeroest zit in ‘zo doen we dat hier nou eenmaal’? Heb je de indruk dat jouw of jullie business er binnen een paar jaar heel anders uit zou kunnen zien en dat daar op korte termijn niks mee doen weleens fataal zou kunnen zijn?
Dan is Warorde - ontketen creativiteit en innovatie van Peter Ros lezen de moeite waard. Veel tijd zal dat je in ieder geval niet kosten, want je fietst er zo doorheen. Ik heb het boek in twee weekendmiddagen uitgelezen en ben nu voorzichtig bezig met een beetje warordelijk doen...
Over Sonja van Vuren
Sonja van Vuren is online marketeer en tekstschrijver en helpt MKB'ers en ZZP'ers om meer uit hun bedrijfswebsite te halen.