Onder die top gaat het de vrouwen overigens voor de wind. Ze zijn met steeds meer (al bijna de helft van de arbeidsmarkt), de inkomenskloof met mannen is bijna weggewerkt en op de universiteiten staat een groeiende vrouwelijke meerderheid te trappelen om de arbeidsmarkt voor hoogopgeleiden te bestormen.
Toch denkt Mirjam Wiersma dat vrouwen in ons land nog wel een duwtje in de rug kunnen gebruiken. Ze was eerder succesvol met het boek Zakelijk flirten, waarmee ze vrouwen aanmoedigde hun charmes te gebruiken om hun doelen te bereiken, Nu schreef ze Je eigen PR. Een doe-boek dat vrouwen vooral moet afleren zich bescheiden op te stellen.
Een doe-boek is het inderdaad geworden, want lezen doe je dit niet voor je lol. Er wordt geen verhaal verteld, anekdotes vinden we hier en daar in een kader, maar in de broodtekst niet of nauwelijks. Alles staat in het teken van het maken van een pr-plan: van een nulmeting van de zelfpresentatie, tot een hoofdstuk over stijl, compleet met shoplist, bril-advies en wijze woorden over de inrichting van de werkplek. Paragrafen gewijd aan ‘charisma en ‘authenticiteit’ ontbreken natuurlijk ook niet.
Bedoeling is dat vrouwen het boek gebruiken om tot hun eigen pr-plan te komen. En waarschijnlijk is dat hiermee prima mogelijk. Ik zou zeggen: Go ladies!