Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Impact in actie - 'Geen nieuwe bijbel, maar kan van pas komen'

Impact hebben is een breed begrip. Dat wordt in het voorwoord van Impact in actie al duidelijk. Het betekent dat je iets of iemand van richting kunt laten veranderen. Dat je erin slaagt iemand op een andere manier te doen nadenken. Of dat mensen naar je luisteren.

Charlotte van Woerden | 20 mei 2019 | 2-3 minuten leestijd

‘Help’ is het eerste dat na het lezen van de eerste bladzijdes van het boek bij me opkomt. Als junior adviseur word ik tijdens opleidingen overspoeld met theorieën over 'de cirkel van invloed' en 'de cirkel van controle'. Ik begin het gevoel te krijgen dat impact iets is wat totaal niet afdwingbaar is en waar je geen enkele vorm van controle over kunt uitoefenen. Zouden Karl Van Hoey en Jean-Claude Lecoyer in hun boek dan uitkomst bieden?

Het boek is op een logische manier opgebouwd. Nadat impact is gedefinieerd, gaan Van Hoey en Lecoyer over op de optimale setting voor duurzame impact en zoomen ze in op de 'impactingrediënten'. Essentieel in het ‘geven van impact’, zoals de auteurs dat noemen, is zelfvertrouwen. Door je bewust te zijn van je eigen bekwaamheden: denkvermogen, talenten, attitudes, competenties, stijl en kennis, bouw je zelfvertrouwen op. En wederzijds (zelf) vertrouwen is essentieel in het beïnvloeden van mensen.

Het tweede deel van het boek focust op de verschillende arena's waarin je impact kan geven. Hierbij maken de auteurs onderscheid tussen impact op relaties, impact op teams en organisaties en impact op jezelf, je loopbaan en je leven. In deze hoofdstukken komt de HR-achtergrond van de schrijvers duidelijk naar voren; coaching en teamcoaching staan er namelijk centraal. In het boek worden verschillende gesprekstechnieken aangereikt om vertrouwen te bouwen. Voor mij niet altijd even relevant. Ik ben namelijk (nog) niet in de positie om ondergeschikten aan te spreken op houding en gedrag en een ‘coachende cultuur te faciliteren’, maar ik kan me voorstellen dat mensen in een leidinggevende positie die te maken hebben met het opbouwen van teams, hier wél wat aan hebben.  

De auteurs proberen in het werk met behulp van verschillende definities, stappenplannen en modellen het begrip impact te vangen om het zo te kunnen ontrafelen en bruikbaar te maken. Die definities, stappenplannen en modellen zijn mijns inziens alleen wat vaag. Duurzame impact is ‘een gewaarwording die zorgt voor een bewustwording, die op haar beurt zo krachtig is dat ze zorgt voor blijvende verandering’ valt op bladzijde 28 te lezen. Snap jij het nog? Wat helpt is dat het boek vol staat met visualisaties, voorbeelden en quotes van professionals die de abstracte modellen van de auteurs wat concreter maken.

Al met al dus gemengde gevoelens over Impact in actie. Het is geen nieuwe bijbel op het gebied van impact, maar de gesprekstechnieken kunnen zeker van pas komen voor managers, leidinggevenden en professionals die een niet goed communicerend team uit het slop willen trekken om op deze manier een verschil te maken. Om terug te komen op de vraag in de eerste alinea: impact is niet afdwingbaar maar door je bewust te zijn van je eigen competenties, waarden en gedrag, is het wel mogelijk om invloed uit te oefenen op mensen en organisaties.

Over Charlotte van Woerden

Charlotte van Woerden is adviseur bij Adviestalent. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Karl Van Hoey, Jean-Claude Lecoyer
Impact in actie

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden