De eerste twee boeken uit de reeks Power to the people gaan over de invoering en toepassing van marketing in de zorg en online marketing in de zorg. Dit derde deel doorloopt het hele proces van merkvorming en dan dus toegespitst op de zorg.
Als leidend voorbeeld wordt de organisatie Pluryn opgevoerd. Een fusie-organisatie van diverse zorgorganisaties. Het mooie van dit voorbeeld is dat het ontstaan is vanuit een fusie waardoor er meerdere organisaties moeten worden samengevoegd met ieder zijn eigen naam. Het begint dan ook met het loslaten van het oude en het accepteren van het nieuwe. Het boek neemt het hele proces stap voor stap door met daarbij telkens voorbeelden uit de Pluryn organisatie.
Het boek bestaat uit tien hoofdstukken die mooi afgebakend de belangrijkste onderdelen voor het bouwen van een merk behandelen. Je kunt het makkelijk doorlopen, ondertussen denkend en werkend aan je eigen case. Ik moet zeggen, het boek is aardig volledig, hoewel een merk bouwen zelf nooit af is. Dat stellen de auteurs dan ook. Één van de grootste uitdagingen van een merk bouwen binnen de zorg is dat alles te maken heeft met mensen en de interactie tussen mensen. Het product wordt ter plaatse geproduceerd en geconsumeerd in het bijzijn van de klant.
Een mooi boek voor de beginnende marketeer. Zeker voor degene die in de zorg werkzaam zijn. Het neemt je stap voor stap mee in het opzetten van een merk in een organisatie. Voor de ervaren marketeer bevat het weinig nieuwe theorieën maar het geeft je wel leesplezier. Het laat zien dat marketing bedrijven in de zorg absoluut mogelijk is. Daarnaast levert het tevreden patiënten op. En volgens mij zijn tevreden patiënten ook bevattelijker voor behandelingen.
Werk je in de zorg of heb je als marketeer plannen daartoe, dan beveel ik je Power to the people - Sterk merk in de zorg van harte aan.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.