Een mediamerk kiest niet zijn doelgroep, nee het is andersom. Doelgroepen maken zelf de keuzes in dit overvolle medialandschap. Dat schrijft Carolien Vader, eigenaar van Bladendokter.nl en al jarenlang actief als adviseur voor redacties en uitgevers. Redacties moeten volgens haar werken vanuit een goed strategisch en actueel plan. Mediamerken dienen zich voortdurend te vernieuwen, want degene die zich het beste kan aanpassen wint.
In deze handleiding brengt zij haar schat aan ervaring bijeen op het gebied van media en marketing en de digitalisering van deze werkvelden. Zo deelt ze in dit boek een duizelingwekkend aantal tips hoe je tot een goede redactionele formule komt en wat daarbij komt kijken.
Geen bladformule maar een Content Playbook
Liever dan het ouderwets aandoende woord ‘bladformule' gebruikt Carolien Vader de term ‘content playbook'. Met dit document geeft de redactie richting aan strategische keuzes en de creatieve uitwerking voor magazines en alle andere media-initiatieven.
Zo'n document is niet alleen nuttig bij een restyling van een mediamerk, maar vooral ook zeer bruikbaar om goed in te spelen op de overvloedige mogelijkheden in het crossmediale tijdperk. Daarmee is het Content Playbook niet alleen een interessant boek voor bladenmakers, maar voor iedereen die een mediamerk wil beginnen of vernieuwen.
De trefzekere hand van de Bladendokter herken je meteen in het heldere stappenplan, de praktijkvoorbeelden en het extra materiaal dat online beschikbaar is. Zo bevat het boek veel nuttige informatie over segmenteren, de crossmediale aanpak en distributie. Allemaal zaken die tegenwoordig even belangrijk zijn als maken van mooie teksten, boeiende films of beeld.
Archetypes
Carolien Vader is een groot voorstander van de toepassing van archetypes voor mediamerken. Archetypes zijn identiteiten om de herkenbaarheid te vergroten, de intentie te onderstrepen en het merk te laden met menselijke waarden.
Dat is een interessante benadering. Want wie een helder archetype kiest voor zijn mediamerk, geeft daarmee automatisch invulling aan de inhoudelijke formule, toonzetting, vormtaal en de lezersbelofte. De Zorger wil helpen, de Creator wil inspireren, de Minnaar maakt alles zo mooi dat lezers er hun vingers bij aflikken. Zo worden alle uitingen een samenhangend verhaal.
Een sterk eigen mediamerk maakt het bovendien gemakkelijker voor het hele team om beslissingen te nemen en een warme band op te bouwen met de lezer. De lezer voelt zich onmiddellijk thuis als de redactie de juiste keuzes maakt. Hij verwacht gewoon dat een blad met Rebel als archetype regelmatig zal shockeren. LINDA plaatst daarom in ieder nummer zogeheten aanstoot-verhalen, die de tongen losmaken.
Eigenlijk is iedereen uitgever geworden. Wil je daarmee impact hebben, moet je het wel strategisch en doordacht aanpakken, want anders val je in de zee aan communicatie-uitingen niet meer op.
Dit boek is allereerst gericht op commerciële mediamerken, niet op organisaties die hun medewerkers, klanten en samenwerkingspartners willen bedienen met eigen mediakanalen. Toch hebben redacties en andere communicatiespecialisten met dit Content Playbook een praktisch hulpmiddel in handen om al die activiteiten op uiteenlopende kanalen van stevig stutwerk te voorzien.
Over Sigrid van Iersel
Sigrid van Iersel is schrijver, storytellingexpert en specialist in creatief denken. Als storycoach begeleidt ze mensen om hun stem te vinden en hun verhaal uit te dragen, bijvoorbeeld om een missie in de wereld te zetten.