Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

3458 - Strategie en scrum gecombineerd

3458 - klinkt geheimzinnig. Is het niet. Met 3458 vertaal je de ambitie van de organisatie op de lange termijn naar prioriteiten voor de komende 3 maanden, deze zet je om in acties voor elk van de komende 4 weken, 5 dagen en 8 uur. Elke week bespreek je de lopende acties in de standup, elke maand de resultaten in de meetup en elk kwartaal de plannen voor de volgende periode in de cleanup.

Elly Stroo Cloeck | 1 oktober 2019 | 3-4 minuten leestijd

Klinkt je dit bekend in de oren? Terecht. In het boek 3458 strategiemaken en organisatiekraken combineert auteur Camilla van den Boom de traditionele strategie- en planningmethoden met de moderne scrumtechnieken.

In de eerste vijf hoofdstukken schetst Van den Boom het huidige probleem: de wereld verandert snel en het oude planningsproces kan dat niet bijbenen, de toekomst is steeds minder voorspelbaar (VUCA) en langetermijnplannen moeten nu continue worden aangepast. De strategie leeft niet binnen de organisatie, is een papieren tijger, ieder doet zijn eigen ding.

In hoofdstuk 6 werkt de auteur de 3458 methode uit. Op de linkerpagina staat steeds een tekening of een model, veelal op basis van de bekende modellen zoals het businessmodel canvas, en op de rechterpagina uitleg van het specifieke model. Het bepalen van de langetermijndoelstellingen en strategie, met stakeholderanalyse, SWOT-analyse en een grote hoeveelheid andere modellen maakt hier de helft van uit. Dit had, evenals de eerste vijf hoofdstukken, korter gekund omdat het niet echt nieuwe inzichten brengt. Het geeft wel een goed overzicht van de bestaande methoden en hoe die kunnen worden ingezet, inclusief de manier van vastleggen.

Het hoofdstuk gaat verder met het vertalen van de strategie of 5-jarige doelstellingen naar concrete doelstellingen per domein en daarna per bedrijfsonderdeel en per teamlid, inclusief de jaaragenda en de prioriteiten per kwartaal. Uitgangspunt is dat het hele proces van strategiebepaling bij de directie ligt, en het afgeronde product wordt doorvertaald naar de werkvloer. Sterk in dit onderdeel is dat de structuur van deze vertaalslag iedere keer hetzelfde is, waardoor het de consistentie van de methode ondersteunt en het voor individuele teamleden duidelijk zou moeten zijn hoe zijn/haar acties bijdragen aan het geheel.

Daarna volgt het onderdeel aansluiting en afstemming, wat ervan uitgaat dat binnen het bedrijfsonderdeel sprake is van zelfsturing om de prioriteiten voor elkaar te krijgen. Afstemming met de directie vindt plaats middels de standup, meetup en cleanup. Met een Kanban-bord worden de lopende acties (to do, doing, done) bijgehouden voor de standup. Voor de meetup wordt een dashboard met KPIs gebruikt en voor de cleanup een storyboard. Dit is in feite de kern van de methode, de link tussen scrum en strategie, maar komt er in verhouding wat bekaaid vanaf.

Het laatste onderdeel van het hoofdstuk gaat over betrokkenheid, het mobiliseren van stakeholders bij de doelstellingen van het bedrijf en het monitoren van ontwikkelingen. Hoe ze precies worden meegenomen in het 3458 proces wordt door de organisatie zelf bepaald. Dit onderdeel betreft maar een paar bladzijden. Jammer, want juist het snel kunnen meebewegen met de veranderende wereld zou in dit onderdeel (voornamelijk) moeten plaatsvinden.

In het algemeen zit er veel herhaling in de tekst, illustraties en de bijbehorende uitleg. Ook worden bij geen van de modellen praktische voorbeelden gegeven, het blijft bij theorie. 3458 is mooi uitgevoerd en gelardeerd met quotes van beroemdheden. De mooiste vond ik: ‘When de world is predictable, you need smart people, when the world is unpredictable you need adaptable people.' (Henry Mintzberg). Mensen, geen modellen...

Over Elly Stroo Cloeck

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden