Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Storytelling - De weg naar het hart - 'Een erg praktisch boek'

Bijna iedere (content)marketeer heeft het er over; storytelling is belangrijk! Je moet een merkverhaal hebben. En het verhaal moet echt zijn. Het moet vanuit je tenen komen. Nee, je mag het niet verzinnen.

Mylene Bouwman | 14 november 2019 | 2-3 minuten leestijd

Maar hoe schrijf je een sterk verhaal? En vooral: hoe schrijf je een sterk bedrijfsverhaal? Joost Schrickx neemt je in zijn boek Storytelling - De weg naar het hart mee in de theorie van storytelling. Hij biedt je praktische handvatten voor het schrijven van een pakkend verhaal.

Verschillende theorieën


Joost komt in zijn boek niet met één theorie, als zijnde ‘perfect'. Nee, hij geeft je bewust meerdere theorieën, onder andere de Hero's Journey van Campbell. Wat het voor beginners wellicht het boek een beetje onduidelijk of ‘hak op de tak' kan maken. Maar Joost heeft het boek geschreven vanuit een oogpunt dat je eruit kan halen wat erin zit en dat je niet alles hoeft te lezen om een goed verhaal te kunnen schrijven. Neem vooral de theorieën en tips over die je aanspreken.

Praktische opdrachten en stappenplan


Aan het eind van ieder hoofdstuk geeft Schrickx een korte samenvatting en een praktische opdracht/tip. Ieder hoofdstuk bevat namelijk veel informatie, zo kun je met behulp van de korte samenvatting toch weer even de belangrijkste punten naar voren halen en dit toepassen bij zijn tip of opdracht. Als je alle tips toepast, heb je aan het eind een pakkend verhaal. Mocht je aan het eind stap 1 niet meer weten, geen probleem. Joost geeft je aan het eind een volledig stappenplan voor het schrijven van pakkende verhalen.

Aan voorbeelden geen gebrek


Ook aan voorbeelden geen gebrek in het boek van Joost. Dit vond ik persoonlijk erg fijn. Je krijgt enorm veel gereedschappen voor storytelling in je schoot geworpen en aan het eind vroeg ik mezelf wel eens af hoe dat in de praktijk wordt uitgewerkt. Joost introduceert aan het begin van het boek 3 voorbeelden en die blijven ieder hoofdstuk terugkomen. Zo zie je van 3 verhalen hoe ze van begin tot eind gevormd zijn. En daarnaast geeft de schrijver andere voorbeelden en krijg je, als klap op de vuurpijl, toegang tot een database met verhalen en filmfragmenten.

Oftewel het boek Storytelling - de weg naar het hart is een erg praktisch boek met veel handvatten en praktische tips. Wees je er echter wel bewust van dat de informatiedichtheid in dit boek vrij hoog is. ;) Hierdoor kan het boek overkomen als ‘lastig te lezen', maar het is absoluut de moeite waard om het boek één of meerdere keren te lezen. Vooral als je nu echt eens aan de slag wilt met storytelling binnen jouw bedrijf of die van een ander. Lees dan dit boek, het zal je verder helpen.

Over Mylene Bouwman

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden