In werkelijkheid worden ze samengebracht binnen een kader dat gevormd wordt door de ontwikkelingen waarmee organisaties vandaag de dag worden geconfronteerd. Dat leidt onder meer tot de vraag wat die ontwikkelingen betekenen voor het professionaliteitsprofiel van personeels- en organisatiedeskundigen.
De snelle veranderingen in de samenleving dwingen organisaties hun business- en verdienmodellen drastisch te wijzigen. Bestuurders en managers in de boardroom weten alleen niet goed hoe. Dat komt onder meer, zo zegt auteur Ber Damen, doordat zij vast blijven houden aan de hark als metafoor van de organisatie en het command & control-mechanisme waarmee zij wordt bestuurd. Dat verhindert een serieuze ontwikkeling in de richting van de wendbaarheid die noodzakelijk is om te kunnen overleven.
In plaats van als hark kan het postmoderne organisatiemodel, het netwerkmodel, beter worden getypeerd als een pannenkoek. De pannenkoek staat voor de échte organisatie, dat wat zichtbaar is in de samenwerking binnen en tussen organisaties. Grafisch weergegeven levert dat geen organigram, maar een sociogram op. De pannenkoek kan evenmin als de hark zonder leiderschap. Leiderschap wordt echter wel vrijer over de organisatie verdeeld.
Als organisaties zich sneller moeten kunnen bewegen, veranderen en aanpassen, heeft dat ook consequenties voor de mensen die er werken. Hun wendbaarheid, inzetbaarheid en mobiliteit moeten worden verbeterd en versterkt. Daar ligt een belangrijke uitdaging voor HR-professionals. Zij zullen zich moeten heroriënteren, opnieuw positioneren en omscholen. De traditionele HR-rollen van employee champion, strategic partner, en administrative expert voldoen niet langer; de nieuwe HR-professional zal businessarchitect, verandermeester en business owner moeten worden.
Een belangrijk doel van deze nieuwe rollen is het stimuleren van schoonheid in organisaties. Doel hiervan is mensen een positieve belevingswereld bieden. Schoonheid zit in het ontwerp en de inrichting van de organisatie, maar ook in het formuleren van een duidelijke richting. Visie, missie en ambitie zijn daarvoor geëigende tools.
Over Bert Peene
Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.