Henry Mintzberg is een Canadees managementwetenschapper en inmiddels 80 jaar, zo lezen we op Wikipedia. Hij geldt als een autoriteit op het gebied van management en organisatiekunde. Management in essentie is zijn twintigste boek. Het is een klein compact boek(je) met ‘42 korte verhalen voor de managers' die eerder al in verschillende media zijn gepubliceerd.
Het boek is onderverdeeld in 7 thema's met korte verhalen over management (mythisch en zielloos managen), organisaties (communities, netwerken en de koe als organisatiemodel), analyse (het meten van management en de zin en onzin van ‘harde gegevens'), ontwikkeling (en de waarde) van MBA, context (en het verschil tussen het managen van een familiebedrijf of een ziekenhuis), verantwoordelijkheid (productieve en destructieve productiviteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen) en morgen (beter is beter en de kracht van creativiteit).
Mintzberg begint het boek met een ‘disclaimer' waarin hij zegt: ‘Dit is een boek over management, maar je moet geen wondermiddelen verwachten. Dat laat ik over aan de boeken die het probleem verergeren. Wat je kunt verwachten zijn inzichten om een nachtje over te slapen. Zodat je de volgende dag - na een paar goed geroerde eieren - aan de slag kunt om orde te scheppen in de geklutste alledag van management.'
Wat volgt zijn 42 korte verhalen over tal van onderwerpen die wisselend aardig, leuk, bevestigend of verrassend zijn. Met op iedere pagina wel een na- of doordenkertje. Zoals zijn visie op het verschil tussen management en leiderschap: ‘Dat leiderschap losstaat van - en superieur is aan management - is een fabel. En dat is slecht voor management, en nog erger voor leiderschap.'
Een van de grote problemen die Mintzberg aanstipt is zielloos management, en dat herken je aan vijf eenvoudige stappen: focus op het financiële resultaat, maak plannen voor elke actie, verplaats management voortdurend, neem human resources aan en ontsla ze weer en doe alles in vijf simpele stappen. Het advies van Mintzberg is verpakt als wedervraag: ‘Wat als je in plaats daarvan alles deed met alle vijf zintuigen alert?'
Want zo vraagt Mintzberg zich meerdere keren in het boek af: leuk hoor al die snelle ontwikkelingen, reorganisaties en transformaties, almaar meer en meer verandering. Waarin in dit alles is de continuïteit te vinden? Verandering zonder continuïteit is immers anarchie. Oh ja, en als je wilt gaan managen, er is geen standaard recept om iets te managen, aldus Mintzberg.
Enfin, als je management serieus neemt, dan biedt Mintzberg in essentie zeker stof tot nadenken. En zoals een van de adviezen van de grootmeester luidt: ‘Zorg dat je goed bent: ‘de beste zijn' is een te lage norm.'
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.