Breinopeners van Ria van Dinteren geeft managers waardevolle informatie om toekomstige trainingen scherper in te zetten en trainingsbureaus uit te dagen. Voor trainers staan er veel praktische tips in. Het is de ‘leesinvestering' meer dan waard.
De auteur heeft zichzelf alle populaire neurowetenschappelijke boeken eigengemaakt en die toegepast in haar praktijk als trainer. Dat resulteert in een boek waarin uiteengezet wordt hoe men op de juiste manier leerinterventies in kan zetten en hoe ze verder te optimaliseren. Dat maakt het boek waardevol, want er wordt jaarlijks veel geld gespendeerd aan trainingen, scholingen en andere leerinterventies, dus verbetering daarin is direct goed voor de business.
In acht hoofdstukken zet Van Dinteren haar (herziene) visie uiteen. Zij gebruikt daarvoor vijf breinprincipes: Veiligheid (het oerbrein in rust), Voeding (het brein heeft uitdaging, zuurstof, beweging, een positieve mindset, rust en slaap nodig om optimaal te leren), Emotie (Emoties zorgen voor beter onthouden), Verbinding (Samenwerken met andere en zoveel mogelijk zintuigen activeren bij het leren) en Verwerking en Transfer (rust, tijd, ruimte, aandacht en focus zijn noodzakelijk om te leren). Haar punt hierbij is dat de kans aanzienlijk toeneemt dat leerinterventies slagen als we naar deze basisprincipes kijken. De vijf basisprincipes zijn goed gevonden en relevant, maar ik vind ze niet allemaal even overtuigend onderbouwd. Graag zou ik meer neurowetenschappelijk onderzoek zien naar deze onderwerpen met ‘leren' als uitgangspunt.
Het eerste hoofdstuk biedt basiskennis van het brein en is aangevuld met interessante video-ondersteuning, erg leuk! Helaas kom ik die video-ondersteuning naast hoofdstuk twee in het boek niet meer tegen. Hoofdstuk twee staat stil bij het brein en leren, waarbij onder andere de growth en fixed mindset wordt beschreven. Een waardevolle theorie met ‘leren' in het achterhoofd. De volgende vijf hoofdstukken behandelen per hoofdstuk één van de vijf basisprincipes. Daarin komen bekende denkers aan bod. Denk aan: Cialdini, Sitskoorn, Lamme, Dijksterhuis, Gladwell, Csikszentmihalyi en uiteraard Swaab.
Vanuit deze theoretische kaders kijkt Van Dinteren naar ‘leren'. Ze geeft waardevolle en praktische inzichten waar iedere manager en trainer direct iets mee kan. Tegelijkertijd voelt het voor mij soms wat gezocht. De ene theorie is duidelijk beter toepasbaar op leerinterventies dan de andere, want een aantal ervan is van oorsprong niet ontwikkeld om leren te verbeteren.
Het laatste hoofdstuk behandelt een soort case, waarbij de auteur laat zien hoe het toepassen van breinkennis in de praktijk van leerinterventies zou werken. En dat overtuigt.
Breinopeners is een geslaagd boek door zijn interessante toepassing van neurokennis op het vakgebied van leren- en trainingen. Wanneer je al veel neurowetenschappelijke boeken hebt gelezen kom je geen nieuwe theorieën tegen en is het puur de toepassing op leren die interessant is.
Daarnaast zou een hoofdstuk of paragraaf over ‘wilskracht' niet misstaan in de context van leren. De afgelopen jaren zijn daar een paar interessante boeken over verschenen.
Breinopeners is prettig en toegankelijk vormgegeven, en zeer leesbaar. Elk hoofdstuk start met een visuele uiteenzetting van wat aan bod komt in dat hoofdstuk en sluit af met een conclusie.
Ik denk dat menig manager en trainer met dit boek waardevolle informatie in handen heeft. Mocht je als manager een leerinterventie overwegen dan kun je middels dit boek je trainingsbureau helemaal op scherp zetten en de effectiviteit van een training of dergelijke aanzienlijk verhogen.
Als trainer kun je met de grote hoeveelheid praktische tips en aangestipte literatuur je trainingen veel effectiever maken. Ik kijk uit naar Van Dinterens volgende boek over dit onderwerp.
Over Thomas Cech
Thomas Cech is expert in het verhogen van resultaat en trainer bij www.salesimprovementgroup.com