Managementgoeroe Ben Tiggelaar schrijft wekelijks in NRC over werk en leven. Over leiderschap, geluk, menselijk gedrag, innovatie, veranderen, karakter, motivatie, ondernemen en succes. En vaak blijkt dat het nét iets anders werkt dan je dacht. 52 van zijn laatste columns zijn gebundeld in het boek Wie succesvol wil zijn moet vooral een beetje geluk hebben.
In 52 korte hoofdstukken passeren evenzovele onderwerpen de revue. Vaak herkenbaar, soms verrassend, maar altijd interessant. Over wat je moet doen om je mentaal gezonder te voelen. Of waarom gewoontegedrag net iets anders werkt dan je denkt. Maar ook over waarom we het klimaat niet vrijwillig gaan redden, waarom de middenmanager altijd maar weer (en vaak geheel onterecht) de schuld krijgt, over hoe je cultuurverschillen op het werk overbrugt en waarom je meestal niet naar je intuïtie moet luisteren. Ook lezen we dat goede leiders zorgen voor hoop (want hoop doet leven) en dat maar liefst driekwart van de werkenden geen enkele opleiding of cursus volgt. Opvallende cijfers in een tijd waarin we praten over lerende organisaties en een leven lang leren.
Door het boek heen kom je diverse wetenswaardigheden tegen zoals: er zijn maar vijf momenten waarop we echt graag iets willen leren, wie drie tot vijf keer per week 45 minuten sport, voelt zich het meest mentaal gezond, veel elementen in de succesformule van Ikea komen voort uit creatieve improvisatie en zoek niet naar de zwaktes in het verhaal van de ander, maar naar de sterke punten.
Wie succesvol wil zijn moet vooral een beetje geluk hebben is een handzaam boek. De auteur schrijft zoals we gewend zijn, boeiend en vlot. Altijd vanuit de inhoud. Met inzichten, conclusies en adviezen die gebaseerd zijn op een mix van ervaringen, dat wat er in de wereld gebeurt en het liefst deugdelijk onderzoek. Waarbij Tiggelaar als ervaringsdeskundige altijd genuanceerd uit de hoek komt en als het moet de nodigde slagen om de arm houdt.
Wie succesvol wil zijn moet vooral een beetje geluk hebben maakt zijn belofte zeker waar. Het staat vol met prikkelende inzichten en praktische tips en na ieder hoofdstuk ben je nieuwsgierig naar wat het volgende brengt. Ik sluit mijn recensie af met de conclusie waarmee het boek begint: wie succesvol wil zijn moet vooral een beetje geluk hebben. Deze 52 lessen voor werk en leven kunnen daar ongetwijfeld een handje bij helpen.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.