Zelf ben ik al ruim 25 jaar actief op het snijvlak tussen on- en offline winkelen. Al in 1993 mocht ik meewerken aan diverse online shopping projecten. Daarom vond ik het een waar feest om dit boek in handen te krijgen. Sweet and sour memories! Op iedere pagina dwaalden mijn gedachten wel even af naar hoe het toen was. Wat hadden we zoete dromen, wat waren we ambitieus en bovenal ook, wat waren we naïef!
‘De invloed van nieuwe technologie wordt op de korte termijn altijd enorm overschat, en op de langere termijn wordt het ook altijd enorm onderschat!' Dit boek levert daarvoor het bewijs.
In 1993 zaten veel retailers met de ziel onder de arm. Het internet zou alles wegvagen. Kranten, tijdschriften, boeken, muziek, reizen en levensmiddelen zouden in no time verdwijnen uit de winkelstraten en alleen nog maar online te koop zijn. Inmiddels weten we dat dit deels waar is, maar dat we daar wel meer dan 25 jaar over hebben gedaan.
De tijdlijn in dit boek laat ook de andere kant zien: welke online initiatieven er met luid tromgeroffel werden aangekondigd, om een poos later weer met stille trom het slagveld te verlaten. In het begin dacht menigeen in die tijd dat het allemaal niet op kon. De praktijk bleek weerbarstiger. We hebben met vallen en opstaan de weg voorwaarts moeten ontdekken, en dat ging met hele kleine onzekere stapjes.
De auteurs zijn erin geslaagd om van dit boek een waar standaardwerk te maken. Het onderstreept dat het openen van een webshop beslist geen garantie is voor succes. Anderzijds lees je ook dat je met passie, drive, een pak geld en een hoop enthousiasme veel kunt ontdekken en uiteindelijk ook ver kunt komen. Het bouwen van een webwinkel lukt vaak nog wel, maar geld verdienen met een webwinkel vergt een flinke strijd. Vele technologische uitdagingen zijn overwonnen, maar ook daar, het leek vaak zo simpel....
De auteurs mogen trots zijn op hun boek. Wat een klus om al die informatie zorgvuldig bij elkaar te harken en wat knap dat het is gelukt om hiervan een goed leesbaar en overzichtelijk standaardwerk van te maken. Leuk authentiek beeldmateriaal, logo's die de meesten van ons al lang vergeten zijn (maar die als je ze terug ziet meteen weer herinneringen oproepen). En dat doorregen met mooie spannende anekdotes van vele mensen die met hun handen aan de wieg van online shopping hebben gestaan. In het boek komen ook vele grote namen uit de online geschiedenis langs, waarvan er helaas ook al schokkend veel ons in de loop der tijd zijn ontvallen.
Prachtig dat dit boek ons dat allemaal nog eens laat zien. 25 jaar online winkelen in Nederland leert ons ook in te zien dat het uitvinden van een nieuwe digitale wereld minstens een spannende ontdekkingsreis is. Voorlopig zijn er nog voldoende ontdekkingen te doen. Hoe krijgen we grip op de milieuaspecten van online shopping en hoe lossen we de enorme logistieke vraagstukken op die er nog steeds liggen? Ik kijk uit naar het vervolg over tien jaar!
En... Wie zijn verleden kent zal de toekomst beter kunnen doorgronden. Ook om die reden wil ik iedereen 25 jaar online winkelen in Nederland van harte aanbevelen.
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.