Het begrip innovatie heeft de laatste jaren steeds meer aandacht gekregen binnen het bedrijfsleven. Waar vroeger alleen de grote corporates budgetten hadden om een compleet innovatieteam samen te stellen en hiermee aan de slag te gaan, is het tegenwoordig juist ook op kleinschalig niveau toepasbaar binnen organisaties en door professionals.
Bart Bossink is erin geslaagd om een praktisch boek te schrijven over hoe je innovatie kan regisseren en het vooral zelf kan doen. Regie over innovatie biedt een complete aanpak gebaseerd op verschillende inzichten. We mogen nu dan ook daadwerkelijk spreken over innovatiemanagement en vanuit die gedachte er ook mee aan de slag gaan binnen de organisatie. Want in deze tijd moeten wendbaarheid en innovatie een vast onderdeel zijn van de business strategie. Dat begint niet alleen bij de hogere managementlagen, maar moet juist door de gehele organisatie worden gedragen. Innovatieve projecten kunnen slagen mits zij worden gecreëerd, uitgevoerd en beheerst door alle relevante mensen binnen de organisatie.
Het boek gaat uit van het door Bossink zelf ontwikkelde innovatiemanagementmodel. Als het gaat om innovatie kunnen we onderscheid maken tussen vier soorten innovatie: product-, proces-, positionerings- en paradigma- innovatie. Op verschillende niveaus kan dus met innovatie aan de slag worden gegaan. Het klassieke idee van de ‘uitvinding' staat niet gelijk aan innovatie. Het interessante aan de vier verschillende soorten innovaties is dat je een keuze kan maken waarmee je direct aan de slag wilt gaan en waarmee je wellicht in een andere bedrijfsfase met een ander deel van de organisatie aan de slag gaat. Innovatief bezig zijn is iets wat doorlopend binnen je organisatie kan plaatsvinden, mits dit wel op een gefundeerde wijze wordt aangepakt.
Het innovatiemanagementmodel gaat uit van de zes posities van het innovatiespeelveld en zijn spelers, de innovatieleider, de innovatieve ondernemer, de innovatiekampioen, het innovatieteam, het innovatieproject en het innovatieve bedrijf. Er zit herkenbaarheid in voor iedere professional binnen zijn eigen carrière. Van leiderschap en visieontwikkeling tot een gedreven ondernemer die gevestigde markten wil disrupten.
Wat centraal in het boek staat, is dat het over creëren en kansen gaat. De ‘waarde' van het blijven innoveren binnen organisaties wordt in dit boek duidelijk gemaakt vanuit verschillende visies (spelers) en invalshoeken (speelveld).
Door de opzet van Regie over innovatie kunnen de hoofdstukken heel goed als zelfstandige delen worden gelezen. Daarnaast heeft Bossink een drietal checklists opgenomen met een aantal richtlijnen die je kan gebruiken om je eigen innovatiespeelveld te regisseren.
Over Fauzia Mahomed Radja
Fauzia Mahomed Radja heeft een bedrijfskundige achtergrond (Management, Economie & Recht) en is oprichter en directeur van FM-Consultancy.