Inkoop is een van de belangrijkste onderwerpen geworden op de agenda van raden van bestuur. En omdat dat toch iets te veel riekt naar potloden, gummetjes en printerpapier, noemen we dat tegenwoordig in goed Nederlands sourcing.
Wie kan ons IT-systeem moderniseren zodanig dat ons klantencontact twee keer zo effectief wordt. Welke leverancier is in staat en bereid om de komende vijf jaar te zorgen dat ons onderhoud kwalitatief twintig procent beter wordt en durft dat aan te gaan tegen een eenheidsprijs die minimaal twintig procent lager ligt? Of: we willen een auto bouwen. Waar komen de 783.000 onderdelen vandaan en welke prestatiecontracten kunnen we bij welke leveranciers afdwingen?
Inkoop is strategie geworden (net als marketing, verkoop en de IT overigens) en moet van het begin af aan worden meegenomen in plannen. Dit om uit de veelheid vragen die inkoop met zich meebrengt optimale waarde te kunnen persen. En wie er écht vanaf het begin serieus over nadenkt, kan er wel eens achter komen dat-ie zelf eigenlijk niets moet doen, behalve afspraken maken en zorgen dat er verkocht wordt.
Ivar Davids en Han Hendriks weten dat als geen ander en hebben er een leesbaar boek over geschreven: Make, buy or ally? Aan bod komen het concept van de 'Flat World Company' (bedrijven die dus inderdaad niets zelf doen), en hun zelfontwikkelde 'Strategic Sourcing Framework' dat managers stapsgewijs door het ingewikkelde beslissingstraject voert waar ze doorheen moeten om de juiste keuzen te maken.
Een nuttig boek met één minpuntje: de auteurs gebruiken cases van Nederlandse bedrijven om hun nogal abstracte concept te adstrueren, omdat, zo schrijven Davids en hendriks, 'wil je mensen echt inspireren, voorbeelden uit de praktijk onontbeerlijk zijn'. Dat klopt, maar als je de voorbeelden uitwerkt zoals zij hebben gedaan, inspireer je helaas niemand: te obligaat, te weinig uitgewerkt en vooral te weinig vlees en bloed. Dat stuk mag nog eens over wat mij betreft.
Over Pierre de Winter
Pierre de Winter is freelance journalist.