Ik ben gewend om ezelsoren te maken aan pagina's met nuttige informatie., en de bovenhoek van dit boek is bijna twee keer zo dik geworden. De informatiedichtheid van dit boek is ongeëvenaard. Het boek gaat niet alleen over energie, maar het geeft het ook echt.
Het boek heeft een logische en overzichtelijke indeling waardoor je stap voor stap wordt meegenomen in het proces. En zelden heb ik het zo moeilijk gevonden om een boek even aan de kant te leggen. Ik moest gewoon telkens opnieuw weten wat er op de volgende pagina aan bod zou komen.
Je merkt ook duidelijk dat ze heeft samen gewerkt met een andere topper op het gebied van klantcentraal denken, Egbert-Jan van Bel. Zijn boek Kloteklanten is wat mij betreft ook een standaardwerk op dit gebied.
De auteur snapt als geen ander het belang van het bouwen van jouw business rondom de klant. Want, hoe mooi een bedrijf ook is, zonder klanten kan het niet voortbestaan. De hier gekozen aanpak is zowel effectief als pragmatisch. Als je iets wilt weten over je klanten: Vráág het ze dan gewoon! En als klanten jouw aanbod niet snappen, wáárom zouden ze er dan op ingaan? Ja, echt, zo simpel kan het dus zijn!
Ook geeft de auteur duidelijk aan dat er binnen de meeste organisaties erg veel energie verloren gaat aan de verkeerde dingen. Bovendien geeft ze aan dat een energielek al snel een draaikolk wordt waar alleen nog maar meer energie in verloren gaat. Gelukkig komt ze ook met hele praktische tips over hoe je dergelijke lekken effectief kunt dichten. Ik ben ervan overtuigd dat je met haar aanpak bovendien ook echt een energieboost kunt geven aan jouw team en jouw bedrijf. De gebruikte voorbeelden waarbij ze elektrotechnische wetten hanteert als uitleg voor haar gedachtengoed zijn niet alleen origineel gevonden, maar vooral zeer verhelderend.
De checklists aan het einde van ieder hoofdstuk helpen goed om de essentie uit dat hoofdstuk nog even extra te verduidelijken.
Hoewel dit bepaald geen boek is om even in een avondje tot je te nemen wil ik het heel graag meer dan van harte aanbevelen. Het kost je even de nodige tijd en energie, maar het gaf mij zeker ook een kick en ik kreeg er veel energie en inspiratie van terug!
Inmiddels De klant energieke organisatie het al ruim een week op de hoek van mijn bureau en ik merk dat er bijna geen dag voorbij gaat zonder dat ik het even in mijn handen heb om er even snel iets in na te kijken. Kortom, als jij iets doet op het gebied van marketing, strategie of sales, dan kun je dit boek eigenlijk niet missen!
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.