Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Vloggen voor professionals - 'Ik ga aan de slag'

Eerder deed ik al wat stuntelige pogingen vlogs te maken. Maar eerlijk gezegd, weet ik niet of het helemaal mijn ding is. Ben toch iets vlotter met een pen (lees: laptop) of gewoon als spreker, dan wanneer ik met een iPhone op selfiestand een praatje moet houden.

Henk Jan Kamsteeg | 15 april 2020 | 2-3 minuten leestijd

Toch krijg ik na het lezen van Vloggen voor professionals wel steeds meer zin om een nieuwe poging te doen. Alleen dan nu iets beter...

Eerst wat cijfers waarom we überhaupt de moeite zouden doen om wat ongemakkelijk video's in te spreken. Onze hersenen nemen een afbeelding maar liefst 60.000 keer sneller op dan tekst. Mensen onthouden 80 procent van wat zij als beeld gepresenteerd krijgen, en maar 20 procent van wat ze lezen. En wanneer informatie visueel wordt gepresenteerd zijn we 17 procent productiever en gebruiken 20 procent minder hersencapaciteiten. Aan de slag dus maar met vloggen...

Professioneel cameraman Daan van Bergen neemt ons in zijn vlot geschreven boek mee in - een voor mij dus nog wat onbekende - wereld van vloggen. Hierin gaat hij verder dan slechts - overigens zeer praktische - tips te geven over welke apps goed bruikbaar zijn en hoe YouTube in te zetten. Het gaat om het creëren van beleving, authenticiteit en vooral niet over goedkope reclamepraatjes. Kortom: storytelling!

‘Het inzetten van authentieke en persoonlijke verhalen in de communicatie over je product of bedrijf, wordt steeds belangrijker bij het maken van video's,' stelt Van Bergen. ‘Feitelijke beschrijvingen verliezen terrein; kijkers zijn op zoek naar belevingen die emoties oproepen en aansluiten bij eigen persoonlijke ervaringen. Met storytelling kun je hen verrassen en aan het denken zetten.'

Wat visual storytelling kan opleveren? Van Bergen weet het wel:

- De kijkers voelen zich onderdeel van de boodschap

- Feiten en cijfers krijgen een betekenis

- De natuurlijke reactie van de kijker kan zijn dat hij deel wil uitmaken van een groter doel en zich wil verbinden aan jouw doelstellingen

- Als je authentiek overkomt zullen jouw normen en waarden sneller worden geaccepteerd

De titel van zijn boek doet anders vermoeden, maar een professional hoef je met de handvatten die Van Bergen aanreikt niet te zijn om toch goede vlogs te kunnen maken. Vloggen als professional had de lading dan misschien ook net iets beter gedekt. Hoe dan ook, ik ga met de tips in Vloggen voor professionals aan de slag. En wie weet, word ik dan alsnog wel die professional. Maar geef me nog wel wat tijd...

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschapDe kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytellingwww.hjkamsteeg.nl

Over Henk Jan Kamsteeg

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en coaching op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden