We leven in een maatschappij en een wereld waarin data steeds meer een rol spelen in de besluitvorming. Op meerdere niveaus, van operatie, marketing en organisatie. Voor elk niveau en voor elke invalshoek geldt dat data voor een groot deel, als niet het geheel, de besluitvorming bepalen. Die beweging zorgt ervoor dat wanneer je dat goed doet, je een intelligente datagedreven organisatie wordt.
De BI-cyclus
De auteur, Daan van Beek, neemt ons mee in zijn model, de BI-cyclus. Vanuit dat model laat hij verschillende factoren zien die van invloed zijn. Denk aan omgevingsfactoren, contextueel en transactioneel, maar ook de elementen als governance en privacy worden niet overgeslagen.
Vanuit de BI-cyclus beschrijft de auteur heel gestructureerd het verwerkingsproces. Waarbij natuurlijk centraal staat dat het je uitgangspunt is, om een datagedreven organisatie te worden. Deze 15 stappen worden helder toegelicht. Opvallend in het boek is dat van elke gebruikte term een duidelijke en eenduidige definitie wordt gegeven. Hierdoor krijg je van ogenschijnlijk onbekende begrippen een duidelijk beeld. Over beeld gesproken, in het gehele boek heeft van Beek voortdurend gewerkt met duidelijke afbeeldingen en overzichten. Die zijn ook goed gestructureerd opgebouwd en logisch aan elkaar gekoppeld. Ook zien we voorbeelden van cases uit de overheid tot en met bedrijfsleven, start-ups en langer bestaande organisaties.
Voor wie is het boek dan?
Het boek is compleet, daarom juist zo geschikt voor iedereen die in het BI-proces een rol heeft. Van ondernemer, marketingstrateeg tot en met de dataspecialist. De ondernemer en marketeer krijgen een beeld wat er met data kan en de dataspecialist krijgt inzicht wat de ondernemer en marketeer er mee doen. Dat dat zo is komt naar voren uit het overzicht van de verschillende rollen die in BI-projecten nodig zijn; denk aan onder andere project- & BI-manager, scrum master, technisch projectleider, BI-architect, data-analist, data-scientist en BI-consultant. Naast de schets in een project geeft van Beek ook aan wat ze doen en hoe de samenwerking het best kan verlopen. Tot en met de competenties die voor de verschillende rollen benodigd zijn.
Data is toch heel technisch? Dat geeft van Beek ook aan en meldt dan ook dat er twee hoofdstukken zijn die een wat grotere technische invalshoek hebben. Al lezend is het juist fijn om als niet-techneut die informatie ook te lezen en verwerken.
Handleiding
Je wordt in dit boek letterlijk aan de hand genomen. Als een handleiding door de vele aspecten rondom data. Die brengt je die informatie die nodig is om jouw organisatie te transformeren naar een intelligente datagedreven organisatie. Het boek leest gemakkelijk, heeft een duidelijke structuur en door het werken met opsommingen houd je het overzicht.
Ik raad De intelligente datagedreven organisatie van Daan van Beek aan. Juist nu data steeds meer in organisaties en processen een rol krijgen is het structureren ervan belangrijk.
Over Ment Kuiper
Ment Kuiper is bedrijfskundige en Register Marketeer en vindt het een uitdaging om het marketing- en communicatiedenken in Nederland op een hoger niveau te brengen. Vanuit zijn rol als Incompany- en Innovatiemanager bij SCHAAL X coacht hij jonge professionals op inhoud en ontwikkelt hij maatwerk- en incompany-programma's bij diverse opdrachtgevers.