Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Goldratts regels van projectmanagement - ‘Waardevol’

‘Hé, een nieuw boek van Goldratt?’ dacht ik, terwijl ik me realiseerde dat hij niet meer onder ons is. Zijn boeken las ik zo’n twintig jaar geleden met plezier. Wat toen opviel was zijn schrijfstijl in combinatie met een gedegen inhoud. Een managementboek in de vorm van een verhaal.

Eric van Arendonk | 5 september 2024 | 1-2 minuten leestijd

Goldratt nam je mee in een situatie waar een managementprobleem aan ten grondslag lag. Daarnaast speelde ook altijd een persoonlijke situatie die de nodige complicaties met zich mee bracht. Zijn boeken waren bijzonder plezierig te lezen voor de beginnende lezer van managementboeken.

Dochter van

Bij het verder bestuderen van het boek kwam ik erachter dat men probeerde mij op het verkeerde been te zetten. Op de kaft staat een foto van Goldratt, er zit een sticker op het boek met de tekst; ‘Van Het Doel, >100.000 exemplaren verkocht.’ Toen zag ik de naam van de auteur; Efrat Goldratt Ashlag. Dat blijkt dus zijn dochter te zijn. Eliyahu Goldratt is in 2011 overleden en zijn dochter heeft dit boek geschreven in de geest van haar vader. Ze gebruikt zijn legacy om haar boek aan te prijzen. Naar mijn mening is dat helemaal niet nodig.

basisprincipes

Het boek legt in een bijna vanzelfsprekende vorm de basisprincipes van uit projectmanagement. De auteur neemt je mee in het verhaal van een slechtlopend bedrijf dat niet in staat is de deadlines van hun projecten te halen. Klanten beginnen af te haken en een negatief scenario komt dichterbij. De hoofdpersoon besluit een MBA-opleiding te volgen en daar leert hij de basisprincipes van projectmanagement. Deze past hij in de praktijk toe. Een prachtige methode om theorie en praktijk bij elkaar te brengen. Door de reeds genoemde schrijfstijl lijkt alles heel logisch en herkenbaar.

Geïnteresseerden met weinig ervaring op het gebied van projectmanagement gaan dit boek zeker waarderen. Voor degene met meer ervaring, zal het meer een feest van herkenning zijn. Ik geloof niet dat die veel nieuwe inzichten zullen opdoen. Ik ben wel blij dat de auteur de draad van haar vader heeft opgepakt en in dezelfde stijl is blijven schrijven. Een stijl die ik nog weinig tegenkom en die mijns inziens waardevol is voor de beginnende lezers van managementboeken.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden