Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
4 januari 2004 | Remko van der Honing

De belangstelling voor inkoop houdt ongeveer gelijke tred met de stijging van het inkoopaandeel (percentage van de omzet dat wordt ingekocht) in veel organisaties. Steeds vaker beseffen organisaties dat besparingen op inkoop een rechtstreekse en grote invloed hebben op het bedrijfsresultaat. Inkoop ontwikkelt zich van een administratieve functie (bestellen en bewaken) naar een strategische bedrijfsfunctie. Ook binnen opleidingen krijgt inkoop meer aandacht, zowel op HBO als academisch niveau. Albronda en Gelderman beogen met hun boek 'Professioneel inkopen' (als tegenhanger van het onprofessioneel inkopen dat in de praktijk veelvuldig wordt aangetroffen) kennis, vaardigheden en beroepshoudingen aan te reiken aan eenieder die zich met inkoop bezighoudt.

'Professioneel inkopen' is een studieboek, rijkelijk voorzien van voorbeelden, oefenvragen en per deel ook meerdere cases. De voorbeelden zijn goed, meestal redelijk actueel en hebben toegevoegde waarde. Vanwege het soort boek is de stijl opsommend, verklarend en herhalend. Het is bijzonder dat deze docenten van de Open Universiteit niet op alle fronten aansluiten bij reeds geaccepteerde inkooptheorie in Nederland, ze presenteren bijvoorbeeld een inkoopproces bestaande uit vier stappen, terwijl de zes stappen van hoogleraar Van Weele gemeengoed zijn.

Het boek beslaat drie delen, er wordt gestart met 'Inkoop als bedrijfsfunctie'. Het vakgebied inkoop wordt gepositioneerd binnen een organisatie en in relatie gebracht met andere functionele gebieden als marketing, productie en logistiek. Verder is een hoofdstuk gewijd aan e-procurement, een onderwerp dat goed wordt uitgewerkt, een pluspunt in vergelijking met andere inkoopstudieboeken. Deel 1 eindigt met een uiteenzetting over het opstellen van een inkoopplan.

In het deel 'Relatiemanagement' staat strategievorming centraal. Dit wordt uitgewerkt aan de hand van de make-or-buy beslissing, leveranciersmanagement en vormen van samenwerking met leveranciers. Het onderscheid tussen strategische inkoop enerzijds en tactisch/operationele inkoop anderzijds is daarmee prima in beeld gebracht.

Transactiemanagement is ingevuld aan de hand van het vier-stappen-inkoopproces: specificeren, offreren/selecteren, onderhandelen en contracteren. Volop informatie en kennis, met duidelijke opsommingen en checklists.

Het minpunt aan het boek 'Professioneel inkopen' is het gebrek aan informatie over inkopen binnen de overheid. Binnen de overheid zijn er de laatste jaren volop ontwikkelingen die mijns inziens voldoende aanleiding zijn voor meer aandacht in zo'n studieboek. Dat neemt overigens niet weg dat 'Professioneel inkopen' en een prima studieboek is met een gestructureerde opbouw en prettige stijl.


Kees Gelderman, Bé Albronda, Freek Andriesse
Professioneel inkopen

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden