Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
12 mei 2004 | Wim Steelink

Ik geef een 8.

In het Dolfinarium van Harderwijk ben ik altijd onder de indruk van wat dolfijnen en orka's kunnen. Graag zou ik ook eens met dolfijnen werken, waardoor de titel van dit boek mij aantrok. In 'De Orka Award', of 'de kracht van positieve feedback' word je aan de hand van ervaringen van een orkatrainer en de belevenissen van een manager en een bedrijfsadviseur geleerd, hoe je vertrouwen kweekt, goed gedrag prijst en verkeerd gedrag corrigeert. Dat het beter én leuker is om mensen positief te waarderen in plaats van negatief, weten we allemaal. Hoe dat in de praktijk toe te passen is een heel ander verhaal. Het is namelijk makkelijker om mensen aan te spreken op hun fouten. Moeilijker is het om het goede wat men doet te zién en dat te benoemen.Wij zijn daar van nature niet op gefocust. Met duidelijke voorbeelden uit het dagelijkse leven adviseert hij ons hoe positieve feedback toe te passen. Ook leren we hoe verkeerd of niet gewenst gedrag zo om te buigen, dat het gewenst gedrag oplevert, waar we dan weer positieve feedback op kunnen geven. Door het positieve te waarderen, ontstaat er een veel plezieriger sfeer en minder stress. Want ook gestresste orka's doen niet wat je wil. En dit alles kan je toepassen op je werk en in je privé leven. Ik ben er al mee begonnen. Een heerlijk boek, dat je in een adem uitleest.


De orka award
12 mei 2004 | Wim Steelink

Ik g eef een 8.

In het Dolfinarium van Harderwijk ben ik altijd onder de indruk van wat dolfijnen en orka's kunnen. Graag zou ik ook eens met dolfijnen werken, waardoor de titel van dit boek mij aantrok. In 'De Orka Award', of 'de kracht van positieve feedback' word je aan de hand van ervaringen van een orkatrainer en de belevenissen van een manager en een bedrijfsadviseur geleerd, hoe je vertrouwen kweekt, goed gedrag prijst en verkeerd gedrag corrigeert. Dat het beter én leuker is om mensen positief te waarderen in plaats van negatief, weten we allemaal. Hoe dat in de praktijk toe te passen is een heel ander verhaal. Het is namelijk makkelijker om mensen aan te spreken op hun fouten. Moeilijker is het om het goede wat men doet te zién en dat te benoemen.Wij zijn daar van nature niet op gefocust. Met duidelijke voorbeelden uit het dagelijkse leven adviseert hij ons hoe positieve feedback toe te passen. Ook leren we hoe verkeerd of niet gewenst gedrag zo om te buigen, dat het gewenst gedrag oplevert, waar we dan weer positieve feedback op kunnen geven. Door het positieve te waarderen, ontstaat er een veel plezieriger sfeer en minder stress. Want ook gestresste orka's doen niet wat je wil. En dit alles kan je toepassen op je werk en in je privé leven. Ik ben er al mee begonnen. Een heerlijk boek, dat je in een adem uitleest.


12 mei 2004 | Robert Hamminga

Ik geef een 8.

Een heerlijk boek om op een mooie zomerse middag of avond te lezen. Geen zware management boek kost maar wel een eye-opener en zeer toepasbaar in vele situaties. Op een plezierige wijze worden we van de orka show in Atlanta naar het werk en gezin van de hoofdpersoon Wes gevoerd. Naast het feit dat u eindelijk begrijpt hoe ze de killers van de oceaan temmen geeft het ook een helder inzicht in de wijze van positieve benadering van uw gezin en werkomgeving, met als uiteindelijk doel het verhogen van de productiviteit en/of het verbeteren van de persoonlijke relatie.

Net als alle voorgaande boeken van Blanchard boeiend geschreven, waarbij sommige dialogen niet de indruk geven helemaal aan de Nederlandse situatie te zijn aangepast, zoals: 'Schat bedankt dat je even belde om te zeggen dat je wat later kwam, daardoor kon ik de laatste voorbereidingen bij het koken even uitstellen zodat we toch samen konden eten, dat vind ik veel fijner.' Dat is misschien in strak hiërarchisch georganiseerde huishoudens een denkbare zin maar toch niet standaard te vinden in het Nederlandse management gezin.

In het boek geeft Wes, na een paar tegenslagen zijn nieuwe aanpak bijna op maar wordt gered door een collega, die een paar uur eerder op kantoor is. Eind goed al goed. Aangezien ik de toepassing van deze stijl liever niet laat afhangen van een medewerker die toevallig een paar uren eerder aanwezig is, denk ik dat het stapsgewijs doorvoeren van deze stijl mogelijk een veiliger weg is dan de rigoureuze aanpak. Een heerlijk boek met een positieve insteek voor zowel werk als privé maar wel in stappen en als onderdeel van uw totale management stijl.


De orka award
12 mei 2004 | Robert Hamminga

Ik g eef een 8.

Een heerlijk boek om op een mooie zomerse middag of avond te lezen. Geen zware management boek kost maar wel een eye-opener en zeer toepasbaar in vele situaties. Op een plezierige wijze worden we van de orka show in Atlanta naar het werk en gezin van de hoofdpersoon Wes gevoerd. Naast het feit dat u eindelijk begrijpt hoe ze de killers van de oceaan temmen geeft het ook een helder inzicht in de wijze van positieve benadering van uw gezin en werkomgeving, met als uiteindelijk doel het verhogen van de productiviteit en/of het verbeteren van de persoonlijke relatie.

Net als alle voorgaande boeken van Blanchard boeiend geschreven, waarbij sommige dialogen niet de indruk geven helemaal aan de Nederlandse situatie te zijn aangepast, zoals: 'Schat bedankt dat je even belde om te zeggen dat je wat later kwam, daardoor kon ik de laatste voorbereidingen bij het koken even uitstellen zodat we toch samen konden eten, dat vind ik veel fijner.' Dat is misschien in strak hiërarchisch georganiseerde huishoudens een denkbare zin maar toch niet standaard te vinden in het Nederlandse management gezin.

In het boek geeft Wes, na een paar tegenslagen zijn nieuwe aanpak bijna op maar wordt gered door een collega, die een paar uur eerder op kantoor is. Eind goed al goed. Aangezien ik de toepassing van deze stijl liever niet laat afhangen van een medewerker die toevallig een paar uren eerder aanwezig is, denk ik dat het stapsgewijs doorvoeren van deze stijl mogelijk een veiliger weg is dan de rigoureuze aanpak. Een heerlijk boek met een positieve insteek voor zowel werk als privé maar wel in stappen en als onderdeel van uw totale management stijl.


12 mei 2004 | Bas Beckers

Ik geef een 9+

Dat je door vertrouwen te kweken en goed gedrag te belonen bij mensen meer bereikt dan door hen te betrappen op fouten die ze begaan, weten we natuurlijk allemaal. Maar er is een verschil tussen kennis en het daadwerkelijk toepassen ervan. Blanchard weet door middel van een treffende metafoor (het trainen van orka's) op een begrijpelijke en herkenbare wijze te illustreren hoe men zich de filosofie van positieve feedback eigen kan maken. De hoofdpersoon ondervindt én overkomt daarbij de moeilijkheden die wij allemaal ondervinden. Ik vind het daarom een inspirerend boekje, waaruit ik in mijn dagelijkse adviespraktijk bij Orange Orca vaak voorbeelden aanhaal. Hoewel typisch Amerikaans en voorzien van de nodige tegelwijsheden, kan ik het toch van harte aanbevelen. Situaties in het zakendoen zijn vrijwel altijd te herleiden tot situaties tussen mensen. Simpelweg waardering en interesse tonen voor de prestaties van anderen, en iedere vooruitgang aanmoedigen (elke vooruitgang is immers onderweg naar het doel), is een krachtige, vaak onderschatte verbetermogelijkheid. 'De Orka Award' vertelt eigenlijk niets nieuws. Maar het herinnert ons aan iets wat we vaak vergeten in praktijk te brengen. Het is dan ook de kracht van het boekje dat het je achterlaat met een gevoel dat je hoognodig wat moet veranderen. Al was het alleen maar om jezelf een Orka Award te kunnen uitreiken.


De orka award
12 mei 2004 | Bas Beckers

Ik g eef een 9+

Dat je door vertrouwen te kweken en goed gedrag te belonen bij mensen meer bereikt dan door hen te betrappen op fouten die ze begaan, weten we natuurlijk allemaal. Maar er is een verschil tussen kennis en het daadwerkelijk toepassen ervan. Blanchard weet door middel van een treffende metafoor (het trainen van orka's) op een begrijpelijke en herkenbare wijze te illustreren hoe men zich de filosofie van positieve feedback eigen kan maken. De hoofdpersoon ondervindt én overkomt daarbij de moeilijkheden die wij allemaal ondervinden. Ik vind het daarom een inspirerend boekje, waaruit ik in mijn dagelijkse adviespraktijk bij Orange Orca vaak voorbeelden aanhaal. Hoewel typisch Amerikaans en voorzien van de nodige tegelwijsheden, kan ik het toch van harte aanbevelen. Situaties in het zakendoen zijn vrijwel altijd te herleiden tot situaties tussen mensen. Simpelweg waardering en interesse tonen voor de prestaties van anderen, en iedere vooruitgang aanmoedigen (elke vooruitgang is immers onderweg naar het doel), is een krachtige, vaak onderschatte verbetermogelijkheid. 'De Orka Award' vertelt eigenlijk niets nieuws. Maar het herinnert ons aan iets wat we vaak vergeten in praktijk te brengen. Het is dan ook de kracht van het boekje dat het je achterlaat met een gevoel dat je hoognodig wat moet veranderen. Al was het alleen maar om jezelf een Orka Award te kunnen uitreiken.


23 februari 2004 | Evert Siebenga

'De Orka Award' is een boek dat gaat over de kracht van positieve feedback, zowel in het dagelijks als in het werkend leven. Het boek is geschreven in romanvorm. Een manager, genaamd Wes Kingsley staat centraal. Wes heeft het niet naar zijn zin in zijn zakelijke - en priveleven. Tijdens een bezoek aan een Orkashow ontmoet hij een orkatrainer. Vanaf dat moment wordt de link gelegd tussen het trainen van orka's en het opbouwen van relaties. De kern van het boek is dat relaties ontwikkeld en opgebouwd kunnen worden door de kracht van positieve feedback. De kracht is gebaseerd op vertrouwen kweken, goed gedrag prijzen en verkeerd gedrag corrigeren.

Het concept van positieve feedback is voor een ieder begrijpelijk. Het is gebaseerd op een aantal simpele spelregels, die sterk zijn door hun eenvoud. Daarnaast is het concept ook herkenbaar. De kern is dat mensen twee soorten reacties kunnen vertonen. De 'hebbes-reactie' (mensen betrappen op wat ze fout doen) of 'het uitdelen van de Orka Award (mensen bevestigen in wat ze goed doen). Iedereen die het boek leest zal deze reacties bekend voorkomen, met name de eerste. De schrijvers van het boek laten zien, dat het veranderen van reactie (van hebbes naar Orka Award) grote positieve gevolgen kan hebben, zowel privé als zakelijk.

Een sterk punt van de schrijvers is dat ze ook stilstaan bij de moeilijkheden die de hoofdpersoon ondervindt bij het toepassen van de theorie. Met andere woorden de schrijvers bezien de theorie niet alleen van de positieve kant, maar geven ook aan dat het toepassen veel weerstanden oproept die je kan doen besluiten om het bijltje erbij neer te leggen. Gelukkig heeft het boek voor onze hoofdpersoon Wes een happy-ending.

De schrijvers hebben bij de schrijfwijze gekozen voor twee invalshoeken, die leesbaarheid en begrijpelijkheid ten goede komen. Ten eerste is er gekozen voor de insteek van een roman, die we onder meer kennen van 'De one minute manager' en 'Wie heeft mijn kaas gepikt'. We volgen de hoofdpersoon Wes, die zich met vallen en opstaan, de filosofie van positieve feedback eigen probeert te maken. Het komt daardoor heel herkenbaar over omdat er situaties worden beschreven die wij allemaal hebben ervaren.

Het tweede aspect dat verhelderend werkt is de toepassing van een metafoor. Door de lezer mee te nemen naar de onbekende wereld van het trainen van orka's, wordt de lezer geconfronteerd met een wereld die opvallend veel gelijkenissen vertoond. Het verhelderende aspect zit met name in de sprekende voorbeelden van het trainen van orka's te koppelen aan situaties die de manager Wes heeft meegemaakt. De manier van schrijven is typisch Amerikaans, je krijgt er soms een soort Ratelband gevoel van. Ik moet u zeggen, daar ben ik geen fan van. Zaken als het daadwerkelijk uitdelen van een Orka Award en je zelf af en toe een 'hug' geven door je linkerarm over je rechterschouder te leggen en je rechterarm over je linkerschouder is mij net een stap te ver. Ik denk niet dat dit de juiste toon is voor de Nederlandse nuchtere mentaliteit.


De orka award
23 februari 2004 | Evert Siebenga

'De Orka Award' is een boek dat gaat over de kracht van positieve feedback, zowel in het dagelijks als in het werkend leven. Het boek is geschreven in romanvorm. Een manager, genaamd Wes Kingsley staat centraal. Wes heeft het niet naar zijn zin in zijn zakelijke - en priveleven. Tijdens een bezoek aan een Orkashow ontmoet hij een orkatrainer. Vanaf dat moment wordt de link gelegd tussen het trainen van orka's en het opbouwen van relaties. De kern van het boek is dat relaties ontwikkeld en opgebouwd kunnen worden door de kracht van positieve feedback. De kracht is gebaseerd op vertrouwen kweken, goed gedrag prijzen en verkeerd gedrag corrigeren. Het concept van positieve feedback is voor een ieder begrijpelijk. Het is gebaseerd op een aantal simpele spelregels, die sterk zijn door hun eenvoud. Daarnaast is het concept ook herkenbaar. De kern is dat mensen twee soorten reacties kunnen vertonen. De 'hebbes-reactie' (mensen betrappen op wat ze fout doen) of 'het uitdelen van de Orka Award (mensen bevestigen in wat ze goed doen). Iedereen die het boek leest zal deze reacties bekend voorkomen, met name de eerste. De schrijvers van het boek laten zien, dat het veranderen van reactie (van hebbes naar Orka Award) grote positieve gevolgen kan hebben, zowel privé als zakelijk.

Een sterk punt van de schrijvers is dat ze ook stilstaan bij de moeilijkheden die de hoofdpersoon ondervindt bij het toepassen van de theorie. Met andere woorden de schrijvers bezien de theorie niet alleen van de positieve kant, maar geven ook aan dat het toepassen veel weerstanden oproept die je kan doen besluiten om het bijltje erbij neer te leggen. Gelukkig heeft het boek voor onze hoofdpersoon Wes een happy-ending.

De schrijvers hebben bij de schrijfwijze gekozen voor twee invalshoeken, die leesbaarheid en begrijpelijkheid ten goede komen. Ten eerste is er gekozen voor de insteek van een roman, die we onder meer kennen van 'De one minute manager' en 'Wie heeft mijn kaas gepikt'. We volgen de hoofdpersoon Wes, die zich met vallen en opstaan, de filosofie van positieve feedback eigen probeert te maken. Het komt daardoor heel herkenbaar over omdat er situaties worden beschreven die wij allemaal hebben ervaren.

Het tweede aspect dat verhelderend werkt is de toepassing van een metafoor. Door de lezer mee te nemen naar de onbekende wereld van het trainen van orka's, wordt de lezer geconfronteerd met een wereld die opvallend veel gelijkenissen vertoond. Het verhelderende aspect zit met name in de sprekende voorbeelden van het trainen van orka's te koppelen aan situaties die de manager Wes heeft meegemaakt. De manier van schrijven is typisch Amerikaans, je krijgt er soms een soort Ratelband gevoel van. Ik moet u zeggen, daar ben ik geen fan van. Zaken als het daadwerkelijk uitdelen van een Orka Award en je zelf af en toe een 'hug' geven door je linkerarm over je rechterschouder te leggen en je rechterarm over je linkerschouder is mij net een stap te ver. Ik denk niet dat dit de juiste toon is voor de Nederlandse nuchtere mentaliteit.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden