Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Het einde van online winkelen
10 maart 2017 | Rupert Parker Brady

Met het onlangs aangekondigde einde van de veel besproken ‘retailcrisis’ zou je verwachten dat het algemeen bekend is dat de wereld van de consument en shopper de afgelopen 10 jaar radicaal is veranderd.

We leven in een samenleving waarin jij en ik altijd met alles en iedereen zijn verbonden. De smartphone is letterlijk en figuurlijk een verlengstuk geworden van ons bestaan, die alles weet over wie wij echt zijn. Het maakt niet uit of je lacht, bidt, huilt, slaapt, eet, werkt, liket, vrijt of winkelt. We zijn altijd online en 24/7 op de hoogte van wat er te koop is. Je bent gek als je niet gebruik maakt van onbeperkt bellen en internet tegen één vaste lage prijs. Jezelf oriënteren en verwonderen is een nationaal tijdverdrijf geworden dat niks mag kosten. Deze gelegitimeerde ‘verslaving’ is een paradigmaverschuiving in ons leven en heeft grote impact op het bedrijfsleven.

Wijnand Jongen vangt met zijn boek Het einde van online winkelen de tijdsgeest. Hij legt feilloos de vinger op de zere plek met zijn constatering dat de consument de technologie en de mindset van ‘always on’ en ‘forever sharing’ sneller heeft omarmd dan retailers. Het is absoluut waar dat mensen weer meer geld uitgeven en vaker de binnensteden opzoeken. Maar het is ridicuul om te denken dat de hoogtijdagen van weleer voor traditionele retailers met fysieke verkooppunten terug zijn.

Het klopt dat Generatie Z (13 – 21 jaar) net als de Millennials in meerderheid de voorkeur geven aan fysieke winkels om hun geld te besteden. Ze verwachten echter wel van merken en retailers een ‘omnichannel beleving’ en de mogelijkheid om actief een rol te vervullen. Passief en rationeel winkelen doen ze wel met hun mobiel of tablet.

De scheiding tussen online shops en winkelketens verdwijnt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Het CBS doet echter alsof het nog 2007 is. Kort geleden kwam het met de nietszeggende constatering dat eind 2016 de omzet van de ‘detailhandel’ een paar procentpunten was gestegen. Waarop marktvorsers van media de gelegenheid kregen om te beweren dat de groei van de online winkelsector zal afvlakken omdat iedereen inmiddels wel gewend is aan online kopen. Dat is zand in de ogen strooien van al die non-food winkelketens die denken dat ze nog steeds een landelijke dekking van winkels nodig hebben om succesvol te zijn.

Het gaat niet langer om groei op basis van het aantal winkelmeters, maar om autonome omzetgroei per vestiging in combinatie met online verkopen. Bijna de helft van de detaillisten verkoopt ook online, zo heeft het CBS berekend. Reken maar dat dit percentage gaat stijgen. En dat betekent het einde van online winkelen zoals wij dat kennen. Hulde aan de auteur en oprichter van Thuiswinkel.org om die trend te onderkennen.

Het is onzinnig om voortdurend de omzetverwachting (20-30%) van online in de detailhandel te vergelijken met de werkelijke omzet (5%). De vermeende scheiding tussen pure players en bakstenen retailers zit anno 2017 menig adviseur en retailer tussen de oren. De waarheid is dat alles door elkaar loopt. De kloof tussen de achterblijvers en de koplopers wordt alleen maar groter. Dit geldt zowel voor fysieke retailers als voor honderden webwinkels. Het is aanpassen of opgeven. Ondernemers zonder visie en gevoel voor wat de consument echt wil delven het onderspit. Dat noem ik voor het gemak het ‘V&D effect’ of het ‘Neckermann.com’ effect.

Wijnand Jongen omschrijft de uitkomst van de mashup tussen online en offline als ‘onlife’. Het mooie van dit begrip is dat het precies beschrijft wat mensen elke dag bezig houdt, ongeacht of de koopknop aan of uit staat. Mensen leven en staat altijd aan. Retailers en merken doen er verstandig aan om dit te accepteren. Focus liever op kwaliteit, service en samenwerking dan op kwantiteit, prijs en ieder voor zich. Een pure player doet niet even een winkeltje erbij, net zo min als een bakstenen retailer moet denken dat zijn webwinkel gewoon hetzelfde is als een bakstenen variant. ‘Onlife retail’ is andere koek.

Als ik dan toch één kritiekpunt moet hebben op het boek, dan is alleen maar de constatering dat ‘(web)winkelen’ en ‘winkelier’ verouderde begrippen zijn omdat ze niet langer de lading dekken. Ten eerste sterft het ambacht van ‘winkelier’ spelen langzaam uit, de groenteboer, visboer, bloemist, slager, bakker en marktkoopman uitgezonderd. Retailers zouden zich veel meer moeten leren gedragen als gastheren en gastvrouwen die over de kanalen heen mensen weten te overtuigen met een goed verhaal, een fantastische dienstverlening en een duidelijke propositie.

Vooruitstrevend als ze is, heeft Apple besloten om haar vestigingen niet langer ‘stores’ te noemen. Apple is Apple, ongeacht de plek waar het merk zich manifesteert. Consumenten verwachten dat ook. Coolblue stopt met al die honderden online winkeltjes voor fysieke producten. Het wordt één Coolblue-wereld. We praten over niet al te lange tijd alleen maar over merken. Ongeacht of het een webwinkel, bank, verzekeraar, producent of retailer is.

Ten tweede ‘winkelen’ mensen steeds minder. Wel geven ze graag geld uit aan producten en diensten van bekende merken, of het nu in de winkelstraat, thuis of op het werk is. Daar horen gedragingen bij als oriënteren, informeren, ontdekken, ervaren, omarmen, gebruiken, delen en zich opwinden. Het lijkt een semantische discussie, maar het is fundamenteel om het veranderende gedrag van mensen te begrijpen die niet langer zijn te vangen in hun rollen van consument en shopper.

Al met al zijn het spannende tijden waarin we leven. De visie van Wijnand Jongen in Het einde van online winkelen kan ik alleen maar delen en van harte aanbevelen.

Rupert Parker Brady is marketing- en retailstrateeg en auteur.

Het einde van online winkelen
2 december 2016 | Fred Rutgers

‘Het einde van online winkelen’ Door Wijnand Jongen met als subtitel ‘De toekomst van retail in een wereld die altijd verbonden is’ is een boek dat volgens mij absoluut in iedere ‘time capsule’ moet worden gestopt die we de komende paar jaar ergens gaan inmetselen.

De afgelopen week werden er weer twee tijdcapsules gevonden en geopend waarvan de inhoud helaas nogal teleurstellend was. Als ze over 50 of honderd jaar dit boek in een tijdcapsule aantreffen zal het een sensatie zijn!

Ik heb echt uitgekeken naar dit boek! Zelf ben ik al sinds 1993 bezig met online shoppen. Ik was toen betrokken bij ‘Stichting Nederland No1 op de elektronische snelweg’. En toen al wilden we bij CAI Westland het eerste breedband winkelcentrum op internet realiseren. Alle grote partijen zoals Albert Heijn, Ikea, VNU, De Lotto etc. wilden graag meedoen, want internetshopping zou de wereld voor altijd veranderen. Er heerste sinds de opening van het WWW bijna paniek! Iedereen zou alles gaan kopen via internet. En zoals zo vaak blijkt inmiddels dat de invloed van nieuwe technologie op de korte termijn altijd wordt overschat, maar op lange termijn altijd ernstig wordt onderschat en dat blijkt ook nu weer! Toentertijd waren we met het initiatief veel, maar dan ook veel te vroeg waardoor het mis ging. Nu is kopen op internet de normaalste zaak van de wereld, en bijna iedereen doet het.

Omdat Jongen voor mij zonder discussie tot de wereld top behoort als het gaat over visie op online shopping kon ik bijna niet wachten om dit boek in mijn vingers te krijgen. En dit boek is zelfs boven verwachting! Volgens mij slaat Jongen de spijker weer op zijn kop! De ontwikkelingen staan niet stil, we zijn er nog lang niet. Niet alles wat we nu zien op internet zal uiteindelijk levensvatbaar blijken, maar andere zaken zullen zich razendsnel blijven door ontwikkelen. Ik ben onder de indruk van hoe Jongen toch ook weer kritisch naar zijn eigen vakgebied kijkt. Het is zeker niet alles goud wat er online blinkt. Welke gevolgen heeft online shoppen voor onze samenleving? Welke grote maatschappelijke ontwikkelingen zullen we gaan zien als gevolg daarvan? Wat betekent online shoppen voor ons milieu? Wat is de sociale impact van deze megatrend? Maar ook kijkt hij naar de vraagstukken waar de sector nog tegenaan loopt en zal gaan lopen. Wat betekent onlineshoppen en Big Data voor onze privacy? Worden de grote internetgiganten niet te machtig? Hoe gaan verschillende generaties hiermee om? Maar ook vragen als zijn onze dorpen en steden wel ingericht om de sterk veranderende goederenstromen te verwerken? Hoe gaan de alle leveringen en de retourstromen beheersbaar maken en houden? Lopen we niet hopeloos vast op de laatste mile?

Gaan webwinkels straks niet ten onder aan hun eigen succes? Of gaan webwinkels juist op hun beurt de redding vormen voor de winkels in de centra van onze steden? Zullen webshops straks de winkels in de bricks nodig hebben om de klant nog echt te kunnen bereiken? Of zullen winkels en webshops het uiteindelijk beiden gaan verliezen van de opkomst van de deeleconomie? Waarom zouden we alles nog zelf moeten willen hebben? Een klopboormachine gebruiken we gemiddeld maar 12 minuten tijdens de vele jaren dat we het ding in bezit hebben, moeten we zo’n ding dan nog wel willen bezitten? Jongen ziet een enorme opkomst van nieuwe trends die de bestaande webwinkels en winkels behoorlijk kunnen gaan uitdagen. Wat gaat dit betekenen voor onze wereld? Is het kapitalistische economische model nog wel werkbaar in de toekomst? En zullen we niet gedwongen moeten overstappen van een lineaire economie naar een volledig circulaire economie? Want onze grondstoffen zijn eindig! Zal het gebrek aan grondstoffen er uiteindelijk voor zorgen dat we niet meer eindeloos alles kunnen kopen om het vervolgens weer weg te gooien? Ongeveer 80% van wat we kopen gooien we binnen een jaar al weer weg. Maar als we niet meer blijven kopen, waarvan moeten winkels en webshops dan bestaan? Kortom heel veel vragen en dilemma’s!

Jongen slaagt erin om in dit boek heel veel relevante vragen op te roepen en hij zet je echt aan tot nadenken. Hij geeft je feiten om je in staat te stellen je eigen conclusies te trekken en is ook niet bang om laten zien dat de snelle ontwikkelingen voorlopig nog wel even zullen doorgaan en dat we nog lang alles niet weten. Maar dat deze ontwikkelingen ons leven de komende jaren nog enorm zullen beïnvloeden is meer dan helder. Dit boek geeft je Jongens kijk op deze ontwikkelingen en die is bijzonder boeiend!

Omdat ook Jongen niet met zekerheid kan voorspellen hoe deze revolutie uiteindelijk zal uitpakken lijkt mij dit echt een boek om nu te lezen, maar ook een boek om over vele jaren nog eens te lezen om te zien hoe het uiteindelijk heeft uitgepakt! Daarom zou ik zeggen, koop het, lees het, en bewaar het voor je kleinkinderen. Die zullen dan uiteindelijk kunnen oordelen of Jongen gelijk heeft gekregen of niet!

Fred Rutgers is retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schreef daarnaast verschillende boeken over retail. Hij helpt winkeliers om te bouwen aan het onderscheidend vermogen van hun winkel. Klanten willen zich verbonden voelen met een winkel. Daarom moet een winkel de klanten een unieke beleving en een aangename ervaring bezorgen. In die zin is een winkel net een merk, met een unieke lading en een bijzonder verhaal!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden