Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Transitie en duurzaamheid

Blikken op transities

In de rubriek 'Uit de boeken' deelt Bertrand Weegenaar de kennis uit managementboeken over een bepaald onderwerp. Dit keer een greep uit de vele boeken die helpen om transities in goede banen te leiden. Op deze themapagina vindt u het artikel dat Weegenaar maakte, en vele andere artikelen en boeken over Transitie.

Succes met de reis.

Themapagina
Samengesteld door Justin van Lopik
Fukayamamo (via Unsplash)
achtergrond
IT-management / ICT
29 maart 2024
Bertrand Weegenaar
9-13 minuten leestijd
Er is geen betere tijd geweest om veranderkundige te zijn of te worden. Er zijn vele transities, sommige zwaarder dan de andere. En elke transitie is een traject, soms een worsteling, een pad met stekelstruiken en valkuilen. Met een beperkte garantie op succes. In deze aflevering van Uit de boeken gaat Bertrand Weegenaar in op de vele boeken die helpen om transities in goede banen te leiden.

Transitie - Scenario's, systemen en inzichten

interview
Verandermanagement
12 maart 2024
Bert Peene
7-10 minuten leestijd
Renate Kamp en Agnes Nanninga schreven het prachtig uitgegeven Veranderprikkels - 18x meer kans dat het lukt. Een boek met 18 perspectieven op veranderen uit onder meer de antropologie, psychologie en hersenwetenschappen. Nanninga: ‘Als veranderen niet goed lukt, is het de vraag wat jou in jouw praktijk helpt. Het is fijn als je dan wat te kiezen hebt.’ We spraken de auteurs over hun boek, en over wat veranderen kansrijker maakt. 
Interview
Algemeen management
14 maart 2022
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
Hoogleraar transitiekunde en duurzaamheid aan de Erasmus Universiteit Rotterdam Jan Rotmans schreef met 'Omarm de Chaos' een belangrijk boek. Het gaat over de Coronacrisis die, volgens hem, aan het licht brengt dat we op heel veel gebieden moeten veranderen.
interview
Strategisch management
22 januari 2024
Hans van der Klis
7-11 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek ‘De toekomstformule’ gaat Jo Caudron, winnaar van het Managementboek van het Jaar in 2020, op zoek naar de spelregels van morgen. ‘We kunnen op allerlei terreinen de veranderingen plannen, mits we de toegankelijkheid voor iedereen blijven managen. Anders krijgen we een revolutie.’
recensie
Ondernemen
9 maart 2022
Dave van Ooijen
6-8 minuten leestijd
Onlangs publiceerde het IPCC zijn nieuwste klimaatrapport. Als de opwarming van de aarde beperkt blijft tot 1,5 graad zal volgens het rapport 3 tot 14 procent van de soorten op aarde verdwijnen. Loopt de opwarming verder op, naar 2 of 3 graden, dan kan zelfs 18 tot 29 procent van de soorten verdwijnen. 

Transitie in de praktijk

1
Menno Lanting

20 vragen & antwoorden over digitale transformatie

Digitale transformatie raakt ons allemaal. Van de kansen en bedreigingen van AI-technologieën zoals Chat GPT, tot het ontwikkelen van nieuwe, digitale businessmodellen.
€ 20,-
2
Jelleke de Nooy-van Tol

Voorlevers van de nieuwe samenleving

Dit boek biedt hoop en perspectief aan iedereen die het in deze stormachtige transitieperiode soms niet meer ziet zitten.
€ 17,50
3
Wannes Van Giel

Handboek duurzaam ondernemen

Duurzaamheid is geen benchmark, maar de hoeksteen van onze economie. Die overtuiging verbindt de auteurs van dit boek en de onderwerpen die ze behandelen.
€ 34,99
4
Bart Lombaerts

Do tell - Stap voor stap richting een sterk duurzaamheidsverhaal

Hoe de marketing en communicatie rondom duurzaamheid aan te pakken, is een groot vraagteken bij professionals. In 'Do tell' geven vier ervaren marketing- en communicatie-experts antwoord op deze vragen
€ 34,99
5
Jan Beyne

De weg naar duurzaam ondernemen

De weg naar duurzaam ondernemen helpt je op weg om positieve impact te creëren in vijf stappen.
€ 32,-

Taal van Transitie

Interview
Marketing
1 maart 2024
Bas Hakker
5-6 minuten leestijd
Samen met Ann Maes, Frederik Picard en Chris van Gils schreef Bart Lombaerts het boek ‘Do tell’. We speken Lombaerts over de manier waarop je als bedrijf vertelt over duurzaamheid. Lombaerts: ‘Als het oprecht en eerlijk is, dan levert het jouw bedrijf een beter imago op.’
Interview
Organisatiekunde
21 februari 2024
Bas Hakker
5-8 minuten leestijd
Stephan Ummelen schreef ‘Betekenis & bullshit - Zingeving en marketing in de betekeniseconomie’. Een boek over de nadruk die bedrijven de laatste jaren leggen op zaken als duurzaamheid. Maar hoe oprecht zijn die waarden of purpose eigenlijk? Gaat het uiteindelijk alleen maar om geld?
podcast
Verandermanagement
8 april 2021
Jakob van Wielink
1-2 minuten leestijd
Een transitie vormgeven is de toekomst belangrijker maken dan het verleden en echt bereid te zijn te doen wat daarvoor nodig. Een stelling uit de Taal van transitie, een van de vijf boeken op de Shortlist voor Managementboek van het Jaar 2021. Auteur Jakob van Wielink is te gast in deze aflevering van de Boekenpraktijk.
Interview
Communicatie en media
10 juni 2024
Kim Buitenhuis
9-12 minuten leestijd
Van een hechter team creëren tot medewerkers enthousiasmeren voor een nieuwe strategie: een goed verhaal helpt je daarbij, weet expert Herman Wegter als geen ander. Hij leert je de kracht van storytelling maximaal in te zetten voor verandering, groei en verbinding in zijn boek ‘Goed verhaal -  Succesvolle storytelling in 7 stappen’.

Organisatie-activisme en leiderschap in transitie

1
Elmas Duduk

De comfort-transitie

Als organisaties blijven doen wat ze altijd deden, worden zij irrelevant. Werken vanuit je comfortzone is daar een van de grootste oorzaken van. De comfort-transitie biedt alternatieven.
€ 33,99
€ 24,95
2
Mark Siegenbeek van Heukelom

Duurzame ambitie

Zet de 80.000 uur die je carrière telt in voor een duurzamere wereld. Leer van welke rol je op welk moment kunt spelen in de duurzaamheidstransitie die elke organisatie raakt.
€ 22,99
3
David Brooks

De tweede berg

We bewandelen in het leven vaak twee bergen. Bij de eerste berg streven we doelen na als carrière, status en succes.
€ 24,99
4
Charlotte Extercatte

Klimaatwerkers

Klimaatwerkers laat zien dat je in elke rol binnen een organisatie kunt bijdragen aan het halen van de klimaatdoelen.
€ 24,50
5
Rudy Vandamme

De Corporate Activist

Dit boek is geschreven voor iedereen die geconfronteerd wordt met taaie vraagstukken en de lastige veranderbaarheid van mensen en systemen.
€ 46,50

En Meer

Interview
Algemeen management
15 november 2023
Peter Spijker
7-9 minuten leestijd
ESG staat voor Environmental Social Governance, ofwel milieu, sociaal beleid en bestuur. Deze drie indicatoren zijn belangrijk om te bepalen of bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en een duurzaam beleid voeren. Met de ‘ESG-gids’ nodigt Karine Vandenberghe organisaties uit om zelf stapsgewijs aan de slag te gaan met het behalen van winst in duurzaamheid. 
Interview
Economie
31 januari 2024
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Maatschappelijk verantwoord ondernemen en winstmaximalisatie gaan zelden samen. Vandaar dat missiegedreven bedrijven pas echt af zijn als ze geleid worden door stewards. In ‘Toekomstbedrijven’ schrijven Gijsbert Koren en Nina de Korte waarom dat zo is en hoe dat werkt. We spraken Gijsbert Koren over het boek: ‘Wie heeft ons aangepraat dat groei exponentieel moet?’
Interview
Mens en maatschappij
31 augustus 2022
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Het is nog niet te laat om de ergste effecten van klimaatverandering te voorkomen, zegt de Nederlandse fotograaf Michel Porro. Hij is een van de vrijwilligers achter ‘De Klimaatalmanak’, waarmee initiatiefnemer Seth Godin de milieudiscussie naar een hoger en minder emotioneel beladen plan wil tillen. ‘Ondernemingen zijn cruciaal om de slag op schaal te kunnen maken.’
interview
Verandermanagement
29 september 2023
Bert Peene
9-12 minuten leestijd
Het stewardship dat Rob Wetzels centraal stelde in zijn executive-programma’s van Nyenrode en het sociale complexiteitsdenken waarover Thijs Homan schrijft, komen samen in hun boek ‘Wat nu!?’. We spreken hen tegen de achtergrond van de snelwegblokkade van Extinction Rebellion. Homan: ‘Grootschalige verandering ontstaat als mensen thema’s in hun gesprekken in hun dagelijkse praktijk opnemen en met elkaar tot nieuwe betekenisgevingen komen over datgene dat ze meemaken.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden